Uh! Din indbakke flyder over, og tiden er knap. Hvilke e-mails læser du, og hvilke sletter du, uden at åbne? Når du skal vælge hvilke e-mails, du læser, kan du tage udgangspunkt i op til tre ting. Det er afsendernavn, emnelinje og preheader. Hvis ikke de fanger dig, ja så er e-mailen så godt som slettet eller forbliver ulæst.
Det samme princip gælder i dine kunders indbakker! Lad os se på, hvordan du bruger din preheader til at øge din åbningsrate – og forbedre resultaterne af dine nyhedsbreve og andre e-mailkampagner.
Hvad er en preheader?
Når en e-mail eller en e-mailkampagne ligger og venter i din indbakke, kan du kun se en enmelinje, en preheader og et afsendernavn. Disse tre oplysninger er afgørende for, om du åbner den pågældende e-mail. Selve preheaderen er teksten, som fremgår under emnelinjen.
Emnelinjen er synlig, uanset om du åbner din indbakke på computeren eller på mobilen. En preheader er derimod kun fuldt ud synlig på mobiltelefoner, og ofte kun delvist synlig, når du læser e-mails på computeren. Taget i betragtning af at nogenlunde halvdelen af alle e-mails læses på mobilen, kan det godt betale sig at investere tid i en god preheader.
Nogle statistikker viser mere, andre lidt mindre, og tallet vil selvfølgelig også afhænge af, hvilke segmenter og aldersgrupper, du henvender dig til. Pointen er, at rigtig mange e-mails bliver læst fra mobiltelefoner, hvor preheaderen er synlig, og kan påvirke din åbningsrate.
Er en emnelinje og en preheader det samme?
Lige for en god ordens skyld, så vil vi slå fast, at en emnelinje og en preheader ikke er det samme. Preheaderen står under din emnelinje, og de to er dermed meget nært beslægtede. Du kan med stor fordel arbejde på at opnå sammenhæng og synergi mellem emnelinje og preheader, og dermed få mest muligt ud af de korte – men meget vigtigt – tekststykker, som introducerer dine e-mails for dine læsere.
Forholdet mellem emnelinje og preheader svarer til forholdet mellem en overskrift og en underoverskrift, hvor du normalt vil bruge din underoverskrift til at uddybe eller udfolde din overskrift.
Det skal du huske, når du skriver en god preheader
Når du skal skrive en preheader, som motiverer din læser til at åbne din e-mail, så er det måske fristende at skrive noget, som er ud over det sædvanlige. Det må du også gerne, hvis bare indholdet i din e-mail kan leve op til det, du lover i din emnelinje og preheader.
Lever indholdet ikke op til din læsers forventninger, så falder tilliden til dine e-mails på sigt, og du vil sandsynligvis opleve dalende åbningsrater og stigende afmeldingsrater. Det er aldrig en god kombination, og at give din preheader (og emnelinje) et løft er netop én af behandlingerne mod lave åbningsrater og høje afmeldingsrater. At investere tid og kærlighed i din preheader kan dermed både være behandling og forebyggelse.
5 tips til en god preheader
Lad os se på, hvad du kan gøre for at skrive gode en god preheader, som både ægger, vækker og dækker – som journalisterne siger.
1. Fang opmærksomheden
Denne e-mail vil ændre dit liv! Få løsningen på alle dine problemer. Selvom du er begejstret for dit produkt, eller det du skriver om i din e-mail kampagne, så vær realistisk, når du skriver din preheader. Er det sandsynligt at din e-mail vil ændre modtagerens liv, og løse alle vedkommendes problemer? Nej. I så fald, bør du skrive noget andet. Det lyder faktisk mest som en spam-mail, der har sneget sig igennem mit spam-filter.
Skru op for spændingen samtidig med at du holder dig til emnet. På denne måde tiltrækker du de læsere, som med størst sandsynlighed vil læse og klikke i din e-mail. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal nævne dit produkt. Prøv hellere at italesætte dine modtagere problemer og/eller udbyttet af dit produkt for at fange deres opmærksomhed.
2. Giv et ærligt indtryk af, hvad din e-mail handler om
Med ærlighed kommer man længst. Det har du sikkert hørt før. Det samme princip gælder for din preheader – så hold igen med abstrakte overdrivelser. Faktisk kan du få meget mere ud af at være konkret og præcis. Sørg for, at det fremgår, hvad din e-mail handler om, og slå temaet an. På denne måde tiltrækker du læsere, som faktisk er interesseret i det, du skriver om.
Florerer der buzzwords i din branche, så mærk efter, om det gavner din e-mail at bruge det i din preheader. Nogle målgrupper reagerer godt på buzzwords, andre ikke. Desuden har buzzwords ofte en livscyklus, hvor de, som tidligere elskede dem, til sidst distancerer sig fra dem. Er du i tvivl, så kør en split-test – med og uden buzzword.
3. Indholdet er relevant for dine modtagere
Okay, dette punkt vedrører måske ikke kun din preheader, men også indholdet af din e-mailkampagne. Tænk på, om det du sender, lyder relevant for hele din modtagerliste.
Hvis det faktisk kun er relevant for nogle af dem, så kan du overveje at segmentere din e-mailkampagne – og kun sende den til dem, som den er relevant for. Emnets relevans vil påvirke din e-mailkampagnes resultater på alle fronter. En god preheader (og emnelinje) kan med andre ord ikke altid ”redde” en irrelevant e-mail.
For eksempel kan du angive, hvilket e-mailmarketingsystem du bruger, når du tilmelder dig Emailpros nyhedsbrev. På baggrund af denne oplysning kan vi sende e-mails om netop det system, du bruger. Det er sandsynligvis mere relevant for dig, end at læse om et system, du ikke bruger.
4. Tal til et erkendt behov hos din læser
Ved din modtager godt, at hun har brug for et nyt antivirusprogram, eller oplever hun blot, at hun har en langsom computer? Et antivirusprogram kan sagtens være løsningen på hendes problem, men hvis ikke hun ved det, så er hun ligeglad med antivirus. Skriver du derimod om, hvor træls det er at have en langsom computer, og at du har en løsning på problemet, så er det en anden sag.
Det kaldes at tale til et erkendt behov. Hun ved, hun har en langsom computer, men ikke at hun har brug for et antivirusprogram. Dette trick kan du gøre brug af i alle teksttyper, og ikke kun i din preheader. Det handler om at møde kunderne, sådan som de oplever verden, og ikke nødvendigvis med de rette fagtermer. Din e-mailkampagne er ikke en universitetsopgave, hvor du får pluspoint for at bruge svære ord eller fagbegreber.
5. Personalisér hvor det giver mening
Her er en anbefaling til dig, som gør det lettere at… Sådan kunne en preheader, hvor du bruger personalisering lyde. Spidsede du øre, da du læste den sætning? Det gør de fleste! Vil du gøre det endnu mere personligt, kan du indsætte fornavnet i emnelinjen. Det har som regel en god effekt på åbningsraten.
At personalisere betyder, at man henvender sig direkte til modtageren i teksten for eksempel ved at tiltale med du eller dig – og/eller tale ind i en kontekst, som du ved er relevant eller aktuelt for din modtager.
Preheader længde: Så lang må en preheader være
Vi kan ikke give dig et facit på, hvor mange tegn din preheader må fylde. Længden på din preheader afhænger nemlig af, hvilke tegn du bruger. Dette skyldes, at alle bogstaver ikke er lige brede.
Herunder finder du et eksempel, som du kan bruge som rettesnor for, hvor lang din preheader må være. Vi vil også anbefale, at du altid sender en test-mail til dig selv, så du bl.a. kan se, hvordan din preheader tager sig ud – både på computer og på mobil.
Emnelinje: Så lang kan en emnelinje typisk være på mobil 💃
Preheader: I en preheader kan du fortælle lidt mere om indholdet i din e-mail – men ikke alt for langt.
Her kan du se, hvordan ovenstående emnelinje ser ud i Outlook Iphone.
Hvorfor står der ”Se e-mailen i din browser” i min preheader + et grimt link?
Selvom du har indsat en tekst i preheader feltet i dit e-mailmarketingsystem, så kan du alligevel opleve, at der står ”Se e-mailen i din browser” eller ”Ingen billeder? Klik her” eller en hvilken som helst anden tekst, som du har placeret øverst i din e-mailkampagne. Ofte er teksten efterfulgt af et langt og grimt link.
Det er helt fint, at du gerne vil linke til en online version af dit nyhedsbrev, men overvej, om du kan placere teksten et andet sted, hvor den ikke overruler din preheader. Send en testmail til dig selv for at teste, om din preheader vises korrekt. Du kan også tjekke din statistik, om hvis der aldrig er nogen, der klikker på linket, kan du overveje helt at undlade det.
Et absolut no-go i din preheader
Der er sjældent, vi er nødt til at sige dette, så vi nævner det kun for en god ordens skyld. Det er no go at skrive Re: eller SV: i begyndelsen af din preheader for at imitere, at din e-mailkampagne er et svar på en e-mail, som din modtager selv har sendt. Det er selvfølgelig vildledende, og set med vores øjne, uacceptabelt.
Vi fraråder at bruge dette trick, som sandsynligvis vil øge din åbningsrate på den korte bane, men give flere afmeldinger og flere passive modtagere på sigt.
Må man bruge blokbogstaver?
Blokbogstaver har måske umiddelbart se-lige-her-effekt, men virker anmassende og kan skade dit afsenderrygte på sigt. Vores anbefaling er, at du lader caps lock holde ferie, når du skriver din preheader – og sådan set også resten af dine e-mailkampagne.
Caps lock er bål og brand, og virker spammy. Faktisk vil nogle e-mailklienter opfatte din e-mailkampagne som spam, hvis du bruger caps lock og udråbstegn in din preheader.
Har du brug for hjælp til dit nyhedsbrev?
Vi håber, du fik inspiration til, hvordan du skriver en god preheader. Har du brug for hjælp til at lave og sende dit nyhedsbrev eller e-mailkampagner, er du velkommen til at kontakte os.