fbpx

Hvad er e-mail automation og hvorfor er det en vigtig del af din e-mail marketing?

Email automation er en række af automatiske e-mails, der sendes på autopilot. Når de først er sat op, sendes de automatisk til dine modtagere på dine mailliste på det rette tidspunkt baseret på modtagerens adfærd i dine e-mails og på dit website. Så kan du fokusere på andre vigtige ting i din forretning.​

Email automation er langt mere simpelt end det lyder. Betegnelsen dækker over den tekniske del bag e-mail marketing, der sætter din kommunikation med dine kunder på autopilot ved at sende personaliserede e-mails ud til specifikke dele af din mailingliste på et bestemt tidspunkt af dagen.

Email automation kan bruges af alle virksomheder til mange forskellige formål. Fra utrolig simpel til uendelig kompleks.

En simpel automation kan bestå af et par enkelte e-mails, kunden modtager, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

En mere kompleks automation kan fx være et lead nuturing flow. Et flow, der har til formål at skubbe kunden frem til et køb ved hjælp af en række e-mails, der fortæller kunden om et bestemt produkt.

Sæt dine e-mails på autopilot med email automation

​Hvis du ikke allerede bruger e-mail automation til at få dine kunder til at købe igen og igen, så vil jeg anbefale dig at komme i gang i dag.

Her får du 5 grunde til at din virksomhed skal bruge e-mail automation:​

1. Du sparer tid

At automatisere er synonym med tidsbesparelse.

Når du først har sat dine e-mails på autopilot, så kan du læne dig tilbage alt i mens e-mails sendes ud automatisk og trækker kunder ind på dit wesbite.

2. Du øger engagementet

Med personaliseret indhold i dine e-mails kan du tale direkte til modtagerne. Du ved, hvilke produkter som de har kigget og klikket på i dine tidligere e-mails og på dit website, og du ved, hvad modtagerne købte sidst de shoppede hos dig. Den viden kan du bruge til at gøre dine e-mails endnu mere relevante – og øge sandsynligheden for at modtagerne køber.

Med e-mail automation kan du altså skræddersy din kommunikation efter adfærd, præferencer og tidligere køb.

3. Du tjener flere penge

Når først de automatiske e-mails er sat op, sendes e-mailsene automatisk til modtagerne på din mailliste, så din virksomhed forbliver top of mine hos modtagerne og sender trafik ind til dit website – helt automatisk.

Det betyder flere kunder på dit website og flere salg på baggrund af en minimal arbejdsindsats fra din side.

4. Du måler din indsats

Med e-mail automation kan du måle på din e-mail markedsføringsindsats.

På baggrund af fyldige rapporter ved du, hvad der virker og ikke mindst, hvad der ikke virker.

På den måde kan du løbende justere på indholdet i dine e-mails, dine call-to-actions, tidsintervallerne mellem dine e-mails etc.

5. Du strømliner kunderejsen

Med e-mail automation kan du optimere kunderejsen, så dine kunder ikke på noget tidspunkt mister interessen eller glemmer dit brand.

Med e-mail automation fastholder du dine modtagere, forbliver top-of-mind og får flere i mål med et køb.

Forskellige formål, forskellige email flows

Når man bruger e-mail automation til at styre sin e-mail markedsføring, så er mulighederne mange. Alt efter formål, kan du skræddersy dit eget flow på effektiv vis.

Her får du 3 stærke eksempler på automatiske e-mail flows, du kan bruge: 

Velkomst flow – Det uden tvivl mest brugte flow indenfor e-mail automation. Et velkomst flow kan bruge til at onboarde dine kunder, når de melder sig til dit nyhedsbrev. På den måde udnytter du, at dine kunder er mest engageret i din virksomhed, når de lige har skrevet sig op til dit nyhedsbrev.

Sig tillykke – Kundens fødselsdag kan være din anledning til at vinde en kunde tilbage eller fastholde kundens interesse i din virksomhed. Send dem en lykønskning på den store dag og måske endda smid en rabatkode på 10% oven i. På den måde opbygger man et nært forhold til sine kunder og får flere ordre i bogen.
Den forladte kurv – De fleste kunder har prøvet at lægge en vare i kurven uden at komme i målet med købet. Det sker hver dag. Med e-mail automation kan du forvandle dette scenarie til et køb – Opret et flow, hvor kunder, der efterlader en fyldt kurv får en e-mail med mere information om produktet eller måske en rabatkode på 10%. Som virksomhedsejere vil man hellere give 10% afslag, end ikke at sælge noget overhovedet.

Hvem kan bruge e-mail automation?

Alle virksomheder kan drage stor nytte af e-mail automation. Ingen virksomhed er for stor eller lille til at give sig i kast med e-mail automation.

Lige meget, hvilken branche du er i, har du brug for at fastholde dine kunders interesse og holde dig top of mind, ellers løber dine konkurrenter med kunderne. Fra webshops til personlige trænere – alle kan skabe salg på autopilot med e-mail automation.

 

Lad os vækste din forretning med e-mail automation

Hos Emailpro har vi +10 års erfaring med at vækste virksomheder med e-mail automation og vi kan gøre det samme for dig i dag.

Vi håndterer alt det tekniske bag ved, segmenterer dine kunder, udarbejder tekst og alt indhold til dine e-mails – du skal bare skrive til os i dag, så sætter vi i gang.