fbpx

Øg salget med B2B email marketing

e-mail-marketing-strategi

E-mail automation er et af de mest effektive værktøjer for B2B-virksomheder til at generere flere værdifulde leads, opbygge langvarige relationer med jeres kunder og skabe øget salg.

Med e-mail automation kan du automatisere hele salgsprocessen og lukke langt flere handler – endda uden at ansætte flere sælgere. 

E-mail automation er den smarte og omkostningseffektive måde at skalere salget i B2B-virksomheder, for det hverken kræver ekstra arbejdskraft eller tidskrævende manuelle processer.

Med vores ekspertudviklede e-mail automation strategi får I opsat en CRM sales pipeline i jeres e-mail automation software, som tiltrækker og opsamler nye leads, fastholder dem og konverterer dem til nye kunder – helt automatisk. 

I jeres CRM sales pipeline kan I se, hvad jeres leads klikker på i jeres e-mails og på jeres website, og hvor ofte, de gør det. De leads som har størst sandsyndlighed for at blive nye kunder, bliver med leadscoring automatisk placeret på en liste – klar til at få en personlig e-mail eller et opkald fra en af jeres sælgere. 

E-mail automation er altså en meget effektiv metode til at tiltrække brandvarme leads af høj kvalitet, som giver jer mærkbare salgsresultater. Og så slipper I for at spilde tiden på iskolde leads.

Inbound marketing holder dine B2B-kunder til ilden

Med inbound marketing højner du andelen af leads, som konverterer i din forretning – fordi din kommunikation med kunderne altid er på pletten.  
Besøgende: Anonyme besøgende på din hjemmeside eller webshop, som endnu ikke har interageret yderligere med din virksomhed.
Leads: Kontakter, som har viste interesse i din virksomhed og dit produkt bl.a. ved at oplyse sin e-mailadresse f.eks. for at modtage din lead-magnet.
Kvalificerede leads: Kontakter, som, ud over at dele sin e-mailadresse, også har vist yderligere interesse i din virksomheds produkter f.eks. ved at interagere med dine e-mails.
Kunder: Der er nu indgået en salgsaftale med kunden, og salget betragtes som lukket.

Sådan virker inbound marketing

Inbound marketing er en strategi til at tiltrække og konvertere kunder i din forretning. I stedet for at opsøge kunder med for eksempel kold kanvas, så starter dit første møde med dine kommende kunder via inbound marketing i en mere behagelig og naturlig situation.

Tiltræk kunder

Det hele starter med dine kunders udfordringer. Den gode nyhed er, at du ikke selv skal spotte, hvem der har en udfordring, som dit produkt kan løse. De finder nemlig dig!

Via din-lead annoncering eller relevant content på din hjemmeside, finder potentielle kunder frem til dig, og du opretholder kontakten til kunden ved at få hans e-mailadresse.

Du kan få kunden til at tilmelde sig din e-mailliste ved at tilbyde ham en relevant lead-magnet i bytte for hans e-mailadresse. Leadmagneten skal være attraktiv i forhold til din kundes situation.

Du kan præsentere din leadmagnet for kunden via en pop-up på din hjemmeside eller via en lead-annonce i din kommende kundes feed på LinkedIn eller Facebook.

Fordelen ved at få de potentielle kunder på din e-mailliste er, at du herigennem kan opretholde kontakten til ham og salgsmodne ham med det rette e-mails.

Uddan dine kunder

Med din potentielle kundes e-mailadresse i hånden har du en direkte hotline til dine leads via e-mail, hvor du kan uddanne og salgsmodne dem.

Dét gør du gennem automatiske e-mails, som italesætter de udfordringer, dine kunder har, når de oplever et naturligt behov for dine produkter.

Løser dine produkter flere forskellige udfordringer for dine kunder, kan du med fordel opdele dine e-mails i flere segmenter, så alle dine leads føler sig imødekommet.

Via e-mails kan du uddanne dine kunder og lære dem, hvorfor de skal vælge dine produkter fremfor andre.

Samtidig positionerer du dig som ekspert indenfor dit felt og opbygger tillid til dine kommende kunder.

Drypvist, og e-mail for e-mail, bliver dine kommende kunder klogere på (og mere vilde med) din forretning og dit produkt.

Konvertér & sælg

I dine e-mails indsætter vi en forskellige call-to-actions, som guider din kommende kunde er på rette vej.

Måske skal han læse udvalgte guides på din hjemmeside, se en video på YouTube eller booke et møde med en konsulent.

Alt efter om jeres produkt er et fysisk produkt eller en service, så er det vigtigt, at du vælger de rigtige call-to-actions. Du ved bedst selv, om en telefonkonsultation, en test eller et fysisk møde er nødvendig på jeres kunderejse.

På denne måde kan potentielle kunder f.eks. selv booke en afklarende samtale med jeres konsulenter i jeres kalendersystem, året rundt og døgnet rundt. Og I har derfor altid varme leads på hånden.

Opfølgning/support

Inbound marketing stopper ikke, når din kunde har konverteret med et salg eller et kundemøde. Elementerne fra inbound marketing understøtter dine kunder i alle faser af salget, både før, under og efter.

Efter din kunde har konverteret, er det ofte relevant at indhente en anmeldelse, og/eller fortsætte uddannelsen af ham. Fortsat uddannelse af dine kunder understøtter deres fremtidige brug af dit produkt. Både for at de kommer godt i gang og vedligeholder produktet korrekt. Dermed sikrer du, at dine kunder er hjulpet godt på vej, og i langt mindre grad får brug for at kontakte jeres kundesupport.

Ved at stille uddannelse og viden til rådighed for kunderne, fastholder du din ekspertposition og højner sandsynligheden for, at de vender tilbage til dig, hvis de får brug for et tilsvarende eller relateret produkt.

Videndeling får inbound marketing-hjulet til at spinne

Når du stiller den nødvendige viden og support til rådighed, så øger du sandsynligheden for at dine kunder:

1) Får en god oplevelse med dit produkt
2) Vender tilbage efter mere

Af denne grund afbilledes inbound marketing som et hjul fremfor en salgstragt. I hjulet er service efterfulgt af marketing og salg, som fører tilbage til service. Bemærk, at service, din ekspertise og videndeling, er kraften, som får inbound marketing-hjulet til at spinne. Ikke marketing eller salg. 

 

Integrér med jeres CRM-system

Jeres e-mail marketing-system kan indhente data fra jeres CRM-system, såsom at kunden har lånt et demo-produkt, fået en farveprøve med hjem, eller at kunden har deltaget i et kundemøde. Det sikrer, at jeres kunder, helt automatisk, modtager e-mails, som passer til deres aktuelle stadie på kunderejsen.

Standardiseret: Jeres budskaber er ensartede på alle platforme og giver jeres virksomhed en troværdig fremtoning. Ligeledes kan indholdet genbruges til flere kunder.
Kontekstualiseret: Betyder at jeres kommunikation er tilpasset til jeres kunders virkelighed. Skræddersyet til situationen.
Optimeret: Al materiale optimeres løbende bl.a. med split-tests, og I kan tilføje nye spor, hvis I får nye produkter eller services i jeres sortiment.
Empatisk: Giv jeres kommunikation et menneskeligt touch med en tone-of-voice, som understøtter jeres virksomheds identitet og vision, og viser, at I forstår jeres kunders situation og udfordringer.
Personaliseret: Jeres e-mail flows tilpasser sig kundens data såsom navn, alder og kundens status i jeres CRM-system. Dermed får kunden indhold, som passer til hans stadie på kunderejsen.

Identificér salgsmodne leads med lead-scoring

Du har måske undret dig over, hvornår du skal sælge dit produkt?

I inbound marketing identificerer du salgsmodne leads med lead-scoring. Lead-scoring er et pointsystem, hvor dine leads automatisk tildeles point på baggrund af deres adfærd.

Det kan både være interaktion med dine e-mailflows og deres aktivitet på din hjemmeside. På denne måde kan både du og dit e-mailsystem identificere leads, som udviser den typiske adfærd for købsmodne leads.

Afhængigt af dit produkt, så kan de købsmodne leads fortsætte i et skræddersyet salgs-flow i dit e-mailsystem, eller du kan tage direkte kontakt til dem, eventuelt telefonisk.

Lead-scoring foregår ved at du tildeler dine kunders adfærd værdi. Når en kunde har optjent en passende score, så vil han fremgå som et salgsmodent lead. Dit salgsteam vil nu præcis vide, hvem de skal ringe til i dag.

Emailpro har bl.a. hjulpet os med at få sat lead scoring op. Det allermest fantastiske ved Emailpros hjælp var Camillas smil & service = indstilling og så har vi sparet tid“

Søren Kristensen / Marketing Manager, Tresu