Nyhedsbreve i spam. Nej vel? Det er skønne spildte kræfter, hvis dit nyhedsbrev sorteres fra af dine modtageres spamfilter, og aldrig ser dagens lys 😤
Det er brandærgerligt, hvis din e-mail marketing eller nyhedsbrev får spam stemplet hos mange af dine modtagere. Det er nemlig hver enkelt modtagers spamfilter, der bestemmer, om dit nyhedsbrev og din e-mail marketing skal lande i spam eller i indbakken. Det skyldes, at et spamfilter både styres af informationer, som det får “udefra” og fra modtagerens egen e-mail konto. Det er oplysninger såsom, om du plejer at åbne e-mails eller slette e-mails fra denne afsender, og om andre modtagere har rapporteret e-mails fra denne afsender som spam.
Der er med andre ord mange faktorer, som har indvirkning på, om dit nyhedsbrev lander i spam hos en eller flere modtagere. Og når vi taler spam-filtre, så lever “plejer” i bedste velgående. Derfor er det vigtigste, du kan gøre at tage problemet i opløbet. Det gør du ved løbende have fokus på at forbedre din leveringssikkerhed eller deliverability, som vi også kalder det.
Inden du bander dit (og andres) spamfilter langt væk 😤
Inden du hader dit spam-filter, så husk på, at der er gode grunde til, hvorfor det virker, som det gør. Tænk på, hvor mange Nigeria-mails, du slipper for, og hvor meget ulovlig e-mail marketing du skånes for.
Ja, der findes rigtig mange, som forsøger at sende markedsføring til dig på ulovlig vis. Du slipper i stedet med enkelte uønskede e-mails her og der, og du ser derfor kun toppen af isbjerget. Af samme årsag har du sikkert syntes, at dit spam-filter var en rigtig god ide, indtil du selv begyndte at sende nyhedsbreve og e-mail marketing.
Det kan også lette dit humør at tænke på, at hvis dit nyhedsbrev lander i spam, så er det et udtryk for, at nogen, som ikke længere ønsker at modtage dit nyhedsbrev, modtager det. Og det kan du gøre noget ved! Hvor mange nyhedsbreve modtager du mon, som du ikke ønsker at læse, men som du alligevel ikke lige får afmeldt? Det er et helt normalt problem.
Lad os komme i gang med at se på, hvorfor og hvordan du kan lave listevask på din modtagerliste. Så slipper du for at sende dyrebare nyhedsbreve til personer, som “ghoster” dine e-mails.
Kom godt i gang med min e-bog
Få mine praksisnære retningslinjer til, hvordan du holder dine nyhedsbreve ude af spam, inklusive tekniske anbefalinger, som du bør implementere med det samme. Jo før, desto bedre.
Inaktive modtagere er dødvægt, når du sender dit nyhedsbrev 👩👨👦👧
Du har en modtagerliste. Den består af alle dem, som har takket ja til at modtage dit nyhedsbrev. Dem, som har afmeldt sig igen, bør du slette løbende. Det er den hurtigste og mindst krævende form for listevask – som du bør udføre regelmæssigt for at overholde GDPR. Du må nemlig ikke gemme oplysninger på dem, som har bedt om at blive afmeldt dit nyhedsbrev.
Nu står du tilbage med en modtagerliste, som du lovmæssigt er berettiget til at sende e-mail marketing til. Det er fristende at sende til så mange som muligt. Jo flere vi sender til, jo flere har chancen for at se mit flotte nyhedsbrev, tænker vi. Bagsiden af medaljen er, at når du sender til alle, som nogensinde har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så sender du sandsynligvis til mange, som ikke længere er interesseret i at læse dit nyhedsbrev.
Det kan skyldes, de ikke længere bruger dit produkt, at de er vokset fra dit produkt eller andre gode grunde. Men at de ikke lige får åbnet og klikke på afmeld linket, nederst i mailen. Det er hurtigere bare at slette de e-mails, man ikke vil læse, end at klikke afmeld i hver enkelt. Vupti, så er der ryddet op i en håndevending. Det har jeg hørt fra en ven.
Tag en beslutning, hver gang du sender et nyhedsbrev 📧
Du står overfor en svær beslutning. Hvem vil du sende dit næste nyhedsbrev til? Du gør nemlig dig selv en bjørnetjeneste ved at sende til alle tilmeldte på din modtagerliste.
Det kan virke ulogisk, men det skyldes, at dit afsenderrygte får minuspoint, når du sender dit nyhedsbrev til modtagere, som ikke åbner, ikke klikker, og ikke svarer på dine e-mails. Det skyldes, at dit spam-filter forsøger at spotte, hvilke e-mails, du overhoved gider at modtage. Og her har din adfærd det sidste ord, selvom du måske engang har tilmeldt dig dyrehandlerens, strikkebutikkens og din frisørs nyhedsbrev.
Dine intentioner om, hvor gerne du ville læse strikke-, frisør- og dyrenyt giver nul point i dette pointsystem. Derfor skal du tage den svære beslutning at rydde op i din modtagerliste. Lad os kort se på, hvordan du kan rydde op og holde din modtagerliste up-to-date.
Giv inaktive modtagere sparket (ud af din modtagerliste) 👋
De tikker nok ind i din indbakke en gang imellem. De har ofte emnelinjer såsom “vi savner dig [fornavn]” eller “det er ikke det samme uden dig”, og du modtager dem kun i en kort periode.
Måske har du ikke tænkt over det, men undlader du at åbne og svare med et klik i e-mails som disse, så slettes du på virksomhedens modtagerliste. I daglig tale kalder vi det “listevask”. Her spørger du dine modtagere, om de fortsat ønsker at blive på din modtagerliste. Du skiller fårene fra bukkene, så kun dem, som ønsker at modtage og læse dit nyhedsbrev, bliver tilbage.
Og nej, du skal ikke sende denne type e-mails til alle dine modtagere. Inden du sender en eneste vi-savner-dig e-mail skal du undersøge, hvem på din modtagerliste, som reelt er inaktiv. Det kan være dem, som ikke har klikket i dine e-mail i de seneste 12 måneder, og som desuden har været tilmeldt i minimum 12 måneder. Eller en anden afgrænset gruppe af modtagere, som giver mening for din virksomhed.
Prøv dig frem, og se, hvilket segment du foretrækker. Nu skriver du 2-3 korte e-mails, hvor du beder modtageren om at klikke på en knap, hvis han eller hun fortsat vil modtage dit nyhedsbrev. Nu kan du identificere dem, som har klikket, og slette de resterende modtagere. Du har nu forsøgt at genaktivere dine inaktive modtagere, og du er klar til at gennemføre den egentligt listevask, hvor du sletter de modtagere, som ikke lod sig genaktivere.
Av. Ja, det gør ondt. Men det er den bedste løsning, hvis du vil holde dit nyhedsbrev og din e-mail marketing ude af dine modtageres spamfilter. Inaktive modtagere er praktisk talt dødvægt, når du sender dit nyhedsbrev.
Indsamler du kontakter på lovlig vis? 🧐
Du må selvfølgelig kun sende nyhedsbreve og e-mail marketing til personer, som har givet frivilligt og utvetydigt tilsagn om det. Årsagen til at det er vigtigt at indsamle modtagere på lovlig vis er, at spam-anmeldelser er gift for din leveringssikkerhed. Hvis mange anmelder dit nyhedsbrev som spam, og tikker af ved “jeg har ikke tilmeldt mig denne liste”, så får du som afsender rigtig mange minuspoint i e-mailklienternes pointsystem. Lad os se på, hvordan du på lovlig vis indsamler modtagere til dit nyhedsbrev.
Det siger Forbrugerombudsmanden om spam 💡
Nyhedsbreve må du selvfølgelig kun sende til dem, som har tilmeldt sig. Det ved du. Men giver du ved tilmelding en e-bog eller en anden freebie? Så skal du være ekstra opmærksom på, at det også fremgår tydeligt, at vedkommende tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det kan du for eksempel sikre ved at skrive det i en let overskuelig tekst ved dit tilmeldingsfelt eller i din annoncetekst.
Ved hjælp af en tjekboks, som personer, som ønsker at tilmelde sig, skal udfylde, kan du gøre det endnu tydeligere, hvad han eller hun siger “ja tak” til. Udfylder nogen tjekbokse med hovedet under armen. Ja… Alligevel er det en ekstra sikring for, at flertallet af dine nye modtagere er indforstået med at modtage dit nyhedsbrev, og at du lovligt indsamler modtagere.
Kort fortalt, så definerer Forbrugerombudsmanden spam som e-mails, som modtageren ikke har bedt om, og som sendes med henblik på at markedsføre et produkt eller en virksomhed. Du skal med andre ord have samtykke til at sende e-mail markedsføring til dine modtagere.
Det er i nogle tilfælde lovligt at sende e-mail marketing til tidligere kunder, uden forudgående samtykke. Du skal dog opfylde en række specifikke betingelser. For eksempel at kunden havde mulighed for at fravælge e-mail marketing, da han eller hun oplyste sin e-mailadresse til dig.
Ønsker du at sende e-mails til tidligere kunder, som du ikke har samtykke fra, anbefaler jeg derfor, at du sætter dig godt ind i Forbrugerombudsmandens vejledning om spam.
Et samtykke til e-mail marketing skal være:
- Frivilligt (køb af produkt må ikke være betinget af tilmelding til nyhedsbrev)
- Informeret (hvem modtager man markedsføring fra og hvordan)
- Utvetydigt (tilmeldingsfeltet må ikke være afkrydset på forhånd)
- Specificeret (det skal fremgå klart, at man siger ja til at modtage markedsføring)
Husk også at du, forud for tilmelding, skal oplyse dine kommende modtagere om, at de til enhver tid omkostningsfrit kan trække samtykket tilbage.
Kom godt i gang med min e-bog
Få mine praksisnære retningslinjer til, hvordan du holder dine nyhedsbreve ude af spam, inklusive tekniske anbefalinger, som du bør implementere med det samme. Jo før, desto bedre.
Det må du gerne, når du vil sende nyhedsbreve, som ikke lander i spam ⚡
Du må gerne “motivere” kommende modtagere til at tilmelde sig ved at tilbyde noget til gengæld for deres e-mailadresse. Du må for eksempel gerne tilbyde en rabatkode, en e-bog eller en anden form for freebie. Du må dog ikke omtale din freebie som “gratis”, hvis du kræver, at man tilmelder sig dit nyhedsbrev for at modtage den.
Vær også opmærksom på, at samtykket skal have været afgivet på et “informeret” grundlag. Det betyder, at dine nye tilmeldte skal være fuldt ud klar over, hvad de siger “ja tak” til. Det betyder, at du skal informere om, hvilke virksomheder, man vil modtage markedsføring fra, samt hvordan man modtager den. For eksempel pr. e-mail og sms.
Det skal også fremgå klart, hvad man samtykker til at modtage. En formulering med at man samtykker til at modtage “markedsføring af virksomheden produkter” vil være dækkende i de fleste tilfælde.
E du i tvivl, om din virksomhed indhenter e-mailadresser på lovlig vis, kan du læse mere i Forbrugerombudsmandens FAQ om spam.
Kan du segmentere dit nyhedsbrev ud af spam? 👥
Ja, at segmentere dine nyhedsbreve kan, i kombination med flere andre initiativer, bidrage til at holde dit nyhedsbrev ude af spam.
Fantastisk segmentering kan ikke klare jobbet alene, men der er noget om snakken! Segmentering er nemlig et rigtig stærkt redskab til at sikre relevans hos dine modtagere, og dermed højt engagement, såsom flere åbninger, flere kliks og måske endda flere svar-mails.
Engagement er rigtig godt for dine nyhedsbreves leveringssikkerhed. Hvis dine modtagere behandler dine e-mails som spam ved at slette dem, ikke at åbne, eller ved helt at ghoste dem, så sender det et skidt signal til deres spamfilter. Nemlig at e-mails fra ham eller hende gider de ikke at læse. Når du segmenterer din e-mail marketing, øger du sandsynligheden for, at modtagerne faktisk reagerer.
Så, selvom det er fristende at sende dit nyhedsbrev til så mange som muligt. Og gerne til så mange, som du på lovlig vis har indhentet samtykke til, så er det en god ide at lade være. Det vil sige, at du i stedet skal bruge de informationer, du har, om dine modtagere til at vurdere hvem, der skal modtage specifikke e-mails.
Det kan være modtagerens køn, alder, aktivitetsniveau på tidligere udsendelser, tidligere købsadfærd eller en hvilken som helst anden information, som du på lovlig vis, har indsamlet om dine modtagere.
Har du nul data? Nul. Nada. Zero. 🗃️
Hvis databanken er tom, og du har nul data. Nul. Nada. Zero. Så har du sandsynligvis alligevel en form for data, du kan bruge. Nemlig, adfærdsdata!
Hvis du har sendt nyhedsbreve i en periode, så har du faktisk data. Også selvom du måske ikke selv synes, du har. Dit e-mailmarketing system har nemlig registreret, hvordan dine modtagere har interageret med de nyhedsbreve, som du hidtil har sendt.
Efter IOS14 er det blevet sværere at tracke, hvem der har åbnet dine e-mails. Du kan derfor ikke helt regne med dine åbningsrater, som sandsynligvis er 5-10% højere end det reelle tal. Det skyldes, at modtagere, som modtager deres e-mails på iPhone, og bruger Apples indbakke, registreres som om de har åbnet din e-mail. Uanset om de har åbnet eller ej. Du skal derfor aflæse dine åbningsrater med et gran salt. Dine klikrater derimod, de er mere retvisende, og dem kan du (endnu) bedre bruge til at vurdere, om en modtager er interesseret i et bestemt emne eller produkt.
Du kan nu oprette en gruppe af modtagere, som har klikket på specifikke links, og sende specifikke e-mails til dem. Det er rigtig smart, og sparer dig for mange uåbnede nyhedsbreve.
Prøv det, og mærk effekten på din åbningsrate, klikrate og konverteringsrate.
Har du webshop eller andet online salg? 🛍️
Så er det også (meget) interessant for dig at sende forskellige adfærdsbaserede e-mail automations. De grundlæggende e-mail automations, som jeg vil anbefale dig at starte med, er, tabt kurv (abandoned cart) og tabt browsing (browse abandonemt).
Førstnævnte sendes til kontakter, som har lagt varer i kurven, uden at købe. Sidstnævnte sendes til kontakter, som har kigget på varer, uden at lægge noget i kurven. Disse e-mail automations er blandt de statistisk set mest sælgende e-mail automations, og de er must-haves for dig, som har webshop eller andet online salg.
Du kan læse mere om e-mail automation her.
Data, som alle kan bruge (engagements tagging) 🧾
Et andet smart trick, du kan bruge for at segmentere dine e-mails baseret på dine modtageres adfærd, er at bruge engagements tagging. Engagements tagging er en automation, som løbende vurderer, hvor aktive dine modtagere er, og giver dem et tag.
Eksempler på engagement tags:
- Meget aktiv
- Lidt aktiv og
- Inaktiv.
Tænkt på det som et spektrum, som dine modtagere kan bevæge sig frem og tilbage på. Når en modtager åbner en e-mail, klikker på et link eller besøger din hjemmeside, så får de tagget “meget aktiv”. Er de efterfølgende passive i 30 dage, mister de tagget “meget aktiv” og de får i stedet tagget “aktiv”. Er de inaktive i yderligere 30 dage, får de tagget “inaktiv”. Klikke de i en e-mail, genvinder de tagget “aktiv”.
Du kan nu vælge at sende specifikke nyhedsbreve, som passer til modtagernes aktivitetsniveau. Måske sender du kun en gang om måneden til de inaktive, imens dine øvrige modtagere får e-mails fra dig hver uge.
Denne form for segmentering kan alle virksomheder benytte sig at, uafhængigt af hvilke data, de har indsamlet om deres modtagere.
Har du brug for hjælp til at holde dit nyhedsbrev ude af spam?
Book et gratis afklarende møde med os og lad os tage en snak om, hvad du kan gøre for at forbedre dine nyhedsbreves leveringsikkerhed.