fbpx

Spar tid med en e-mail autopilot – og styrk dit salg

E-mail automation, Segmentering

En e-mail autopilot og e-mail automation er synonymer for den samme funktion. Nemlig at du automatisk kan sende e-mails til din modtagerliste baseret på deres adfærd eller deres position på kunderejsen.

Du sætter dermed din e-mail kommunikation i system og sender automatisk relevante e-mails ud til dine modtagere, så kan du fokusere på andre ting. Automatiske e-mails sparer dig dermed ikke kun for dyrebar tid, de styrker og forbedrer også kommunikationen til dine modtagere – og det kan mærkes på dit salg.

Hvad er en e-mail autopilot?

Du har sikkert allerede brugt en autopilot, uden at tænke nærmere over det. Vi tænker på den autoresponder, som passer din indbakke, når du holder ferie. Denne e-mail har du skrevet på forhånd. Fordi du ved, at potentielt mange mennesker kan sende dig en e-mail, og at du ikke ustandseligt vil tjekke din indbakke i ferien. Mekanismen bag enhver anden autopilot e-mail er den samme. Nemlig at den udsendes på baggrund af modtagerens forudgående adfærd.

Ligesom du kan forudsige, at nogen vil skrive til dig i ferietiden, så kan du også forudsige mange andre typer adfærd hos dine kunder. For eksempel at nogen vil tilmelde sig dit nyhedsbrev samt besøge din webshop eller hjemmeside. Alle disse touch points er vigtige stadier på kunderejsen. Ved at understøtte hvert enkelt touch point, eller blot udvalgte, kan du forstærke kommunikationen og tilknytningen til dine kunder.

En email autopilot fordobler åbnings- og klikrater

Adfærdsbaserede e-mails, som er sendt af en email autopilot, har en markant højere interaktionsrate end sædvanlige nyhedsbreve. Det er faktisk ikke usædvanligt, at dine modtageres engagement er dobbelt så højt, når du rammer dem på det rigtige tidspunkt. God timing er nemlig en enorm fordel, når du sender en e-mail – og netop dette er din autopilot eminent til.

Hvad kan du bruge en autopilot e-mail til?

Med e-mail automation kan man opbygge såkaldte e-mail flows. Det er en række e-mails, som er skræddersyet til forskellige stadier på kunderejsen. Et godt eksempel er et velkomst-flow, hvor du byder modtageren velkommen i din virksomhed. Hvad du ellers kan bruge en autopilot til? Her kommer en række eksempler på, hvordan din forretning kan styrke salget på autopilot.

1. Velkommen i min butik

Godt at se dig! Lad mig gætte. Du foretrækker at blive budt velkommen, når du går ind i en butik. Ikke af en anmassende ekspedient, men med anerkendelse og varme. På samme måde er det behageligt at blive budt oprigtigt velkommen, når man tilmelder sig et nyhedsbrev. Udnytter du momentum til fulde, sender du en serie af e-mails og onboarder din nye modtagere til at blive mønsterkunder i din virksomhed.

2. Godt valg! Vi har gemt dine varer i kurven

Denne e-mail er næsten lige så klassisk som den e-mail din autopilot sender, imens du er på ferie. Du har sandsynligvis modtaget 100-vis af dem, og kender indholdet til hudløshed. Vi har gemt dine varer, så du nemt kan gennemføre dit køb. Har din virksomhed en mere frisk tone-of-voice, skal du dog ikke være bange for at give dine modtagere et smil på læben med et mere autentisk sprog.

3. Håndplukkede ideer til din ønskeliste

Nu er det snart din fødselsdag, og her er ideer til din ønskeliste. Baseret på din kundes tidligere køb eller interesser kan du sende forslag til, hvad hun skal ønske sig til sin fødselsdag. Smart ikke? Nu øger du chancen for at dine varer kommer på ønskelisten gevaldigt. Du kan selvfølgelig også sende en hilsen og sige tillykke med den store dag, når kalenderen rammer dine modtageres fødselsdage.

4. Spørg dine kunder, hvad der er vigtigt

Forventningsafstemning er altid en god idé. Med en e-mail autopilot kan du automatisk sende et spørgeskema ud til dine modtagere på et strategisk godt tidspunkt og få indblik i, hvad de tænker. Det kan for eksempel være 7-14 dage efter vedkommende har gennemført en ordre. Har kunden efterladt varer i kurven, uden at gennemføre et køb, kan du også straks spørge, hvorfor kunden valgte at afbryde købet. Det bidrager til, at kunden føler sig hørt, og du får mulighed for at gøre din webshop endnu bedre.

5. Kom tilbage – vi savner dig

De fleste har prøvet at miste en kunde. Det kan der være mange grunde til, men ofte er det noget så simpelt, som at de har glemt dig. Det er naturligvis dårligt for din forretning, og e-mail automation kan helt eller delvist være løsningen. Med et såkaldt win back flow, kan du genskabe kontakten til kunder, du ikke har hørt fra længe. Undersøgelser viser, at 88% af modtagerne ikke læser en såkaldt win back e-mail. Det er naturligvis nedslående læsning for virksomheder. På den anden side, så ville mange virksomheder være lykkelige for at genvinde 12% af deres mistede kunder. Ville du?

Har du brug for hjælp til at opsætte en email på autopilot?

Har du brug for en e-mail autopilot eller flere så book en uforpligtende samtale hos os, og hør, hvordan e-mail automation kan skabe værdi i din forretning. Du kan også finde mere inspiration til e-mail markedsføring på vores blog.