fbpx

Send en velkomstmail med åbningsrate på +70% og klikrate på +40%

Content, E-mail automation

Sender du en velkomstmail? Det er e-mailen, som har potentiale til at få en åbningsrate på +70% og en klikrate på +40%. Har du prøvet at sende et nyhedsbrev, så ved du, at det er vanvittigt gode resultater. Hvad kan en velkomstmail indeholde, og hvordan den kan se ud? Lad os se på det!

Hvad er en velkomstmail?

En velkomstmail er den første e-mail, som nye modtagere af dit nyhedsbrev får, straks efter de har tilmeldt sig. Den sendes automatisk fra dit e-mailmarketingsystem, og derfor får nye modtagere den samme gode velkomst, uanset hvornår på døgnet de tilmelder sig, og uanset om det er helligdag eller mandag morgen.

Velkomstmailen er en velkomst til dine nye modtagere, men den kan også være meget mere end det. Velkommen til mit nyhedsbrev. Det kan du hurtigt skrive. Men siden du læser med her, er du nok interesseret i at gøre lidt mere ud af den.

Velkomstmails har ofte en særligt høj åbningsrate på +70%, og derfor bør du udnytte muligheden for at skrive lidt mere end ”tak for din tilmelding”.

Lad os se to forskellige eksempler på, hvad en velkomstmail kan indeholde, som begge har vist rigtig gode resultater.

Hvad kan en velkomstmail indeholde?

Ud over den varme velkomst, så vil en velkomstmail ofte også indeholde noget, som du har lovet at give dine nye modtagere, når de skriver sig op.

Når du vil skabe salg – her og nu

Har du en webshop, så er den hurtige løsning at give en rabatkode, men det kan også være meget andet. Lad os først se et eksempel, hvor modtageren får en rabatkode ved tilmelding. Det er en klassiker, og du har sikkert prøvet det utallige gange selv.

Du skriver dig op, og straks modtager du rabatkoden i din indbakke. Det er et incitament til at bestille lidt godt i webshoppen – og gerne hurtigt, hvis rabatkoden er tidsbegrænset.

Et godt eksempel på dette er Økofamilien, hvor nye tilmeldte får en rabatkode på 10% til webshoppen. Det er et eksempel på, at du med en helt enkel e-mail og et simpelt budskab kan opnå rigtig gode resultater.

👉 Velkomstmails som disse har ofte en åbningsrate på +70% og en klikrate på +10%.

Denne velkomstmail er et eksempel på en e-mail, som også genererer salg. Du kan sagtens tænke salg ind i din velkomstmail, så den bidrager til at skabe salg i din webshop.
Modellen med en rabatkode er meget populær blandt webshops, og du kan opnå rigtig gode resultater med den.

Du vil ikke give en rabatkode?

Lad os se på et alternativ!

Inspirer og uddan dine kunder

Et alternativ til at fokusere på salg er at fokusere på at styrke relationen til dine (kommende) kunder for eksempel ved at give dem værdifuld inspiration og viden.

Du vil gerne fremstå som ekspert inden for dit felt, og det kan du blandt andet gøre ved at udgive en e-bog.
Den behøver ikke være lang. Se for eksempel her, hvor Valsemøllen giver et kort opskriftshæfte, som passer til årstiden.

👉 Denne type af velkomstmails opnår ofte en åbningsrate på +70% og en klikrate på +40%.

Er din e-bog sæsonbetinget, så kan du selvfølgelig ikke bruge den til at få nye modtagere hele året. I stedet kan du lave forskellige kampagner, som passer til årstiden eller forskellige temaer, som er relateret til dit fagområde. Det sikrer, at dine kampagner har høj relevans hele året.

Psst… Desuden kan dine sæsonrelevant annoncer sandsynligvis genbruges år efter år.

En e-bog kan være rigtig mange ting. Som du kan se her, så har Valsemøllen lavet et opskriftshæfte. Det er ikke en traditionel e-bog, hvor de har skrevet side op og side ned om et emne, men en eksklusiv opskrift, som er forbeholdt modtagerne af deres nyhedsbrev.

Det er en rigtig god ide at tænke ud-af-boksen, når du skal lave en e-bog. Lægger dit fagområde op til, at du laver et kort skriv om et eller andet, som alligevel kan skabe værdi for dine modtagere?

De lange tætskrevne e-bøger tager pusten fra de fleste, så tænkt ikke, at du nødvendigvis skal skrive en meget lang tekst. Det vil ofte blot være en stopklods for at komme i gang med både at skrive og læse den.

Brug din velkomstmail sammen i din lead-generering

Som du kan se i eksemplerne, så hænger en velkomstmail ofte sammen med lead-generering. Med andre ord så er en velkomstmail ofte nært knyttet til, hvordan du motiverer nye modtagere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Har du lovet at give noget bestemt, når nye modtagere tilmelder sig dit nyhedsbrev, så skal du selvfølgelig holde, hvad du lover. Her giver det helt sig selv, hvad din velkomstmail skal indeholde.

At give nye modtagere en god grund til at tilmelde sig, er i sig selv en god ide, når du gerne vil maksimere antallet af nye tilmeldinger. Og det vil du gerne, ikke? Så sæt ord på, hvorfor modtagerne skal tilmelde sig, og hvad de får ud af det.

Tænk på dine modtagere. Hvad får dem til at reagere? Kan svaret på en gåde få dem til at tilmelde sig, syv inspirerende billeder med tidens største trends eller noget helt andet? Tag udgangspunkt i, hvad du ved om din målgruppe, så du tiltrækker nogen, som også er interesseret i dit produkt.

Indholdet kan desuden også være noget, som du kan sende i selve e-mailen, og som ikke skal opsættes i en PDF. Dine bedste tips, en guide eller… Kun din fantasi sætter grænser!

Hvordan opsætter du en velkomstmail?

Det gode ved en velkomstmail er, at du ikke selv skal sende den. Det skal dit e-mailmarketingsystem derimod. Derfor kan du også sikre, at alle modtager får deres velkomstmail prompte.

En velkomstmail kan opsættes som en helt simpel automation med en trigger, for eksempel når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev, får et tag eller et felt på deres profil ændrer sig.

Det er den mest simple form for automation, der findes, og den er hurtig at sætte op. Til gengæld får du glæde af den døgnet rundt, hver eneste dag.

Laver du din velkomstmail i Mailchimp, skal den opsættes som en traditionel automation eller som en ”customer journey” (kunderejse), som er Mailchimps udtryk for en e-mail automation.

Bruger du Klaviyo, så skal din velkomstmail opsættes som et ”flow”, og bruger du Active Campaign, skal du bruge funktionen ”Automations”.

Udbyg din velkomstmail til et velkomst-flow

Nu, hvor du alligevel er i gang, hvad så med at lave en serie af e-mails, som udsendes, når dine modtagere er allermest engagerede – nemlig når de er helt nye på din modtagerliste?

Er din velkomstmail en succes, så har du gode chancer for at høste flere ekstrahøje åbningsrater og kikrater i de kommende dage, uger eller endda måneder efter nye modtagere har tilmeldt sig.

Det gør du helt automatisk med et velkomst-flow, som udsendes efter din velkomstmail.

Et Velkomst-flow er en god måde at onboarde nye kunder til din virksomhed, både med praktiske oplysninger, men også med inspirerende og uddannende indhold, som dine produkter gerne må indgå i.


Har du brug for hjælp til at opsætte en velkomstmail eller et velkomst-flow?

Send en e-mail til camilla@emailpro.dk og book en gratis, afklarende samtale.