En e mail kampagne er dynamit til at booste salget i din forretning. Du skal altså ikke kun sende en e-mail, når du vil have gang i dine kunders dankort. Du har sikkert prøvet at få en salgsmail ud af det blå og tænke ”nå…”. Sådan tænker rigtig mange, når de får en salgsmail. Det skyldes, at du ikke har overbevist dine modtagere om, at produktet er pengene værd.
I stedet skal du forberede dine modtagere på købet, så de er helt sikre på, hvilken forskel dit produkt vil gøre for dem. Det er måske indlysende for dig, hvorfor de skal købe dine konsulenttimer, dit strikkegarn eller dine bageredskaber, men det er det ikke nødvendigvis for dine nye kunder.
Hvad er en e mail kampagne?
En e mail kampagne er en serie af e-mails, som bruges til at engagere modtagerne af dit nyhedsbrev. E mail kampagner forbindes hovedsageligt med salg, men de kan også bruges til at skabe andre former for engagement.
Med en e mail kampagne har du flere chancer til at:
- fange din modtagers opmærksomhed
- give din modtager gode grunde til at købe
- demonstrere udbyttet af dit produkt
En anden fordel ved at sende en e mail kampagne, fremfor en enkelt e-mail, er tiden. Mange beslutninger tager tid, og derfor er det en fordel at præge dine kunder flere gang. Du har sikkert prøvet at købe noget, som du tidligere har tænkt, du aldrig ville købe. Det er samme rejse, mange af dine kunder skal ud på, og det kræver, at du tager dem i hånden og viser vejen.
Hvad skal din e mail kampagne indeholde?
En e mail kampagne giver dig muligheden for at servere dine salgsargumenter i mundrette bidder til dine modtagere. Det er nemmere at overkomme små bidder end en lang salgstale i en enkelt e-mail. Med en kampagne kan du behandle et vigtigt emne i hver af dine e-mails, hvilket gør indholdet meget nemme at overkomme og forstå for dine læsere. Pepper du indholdet op med kundeudtalelser eller kundecases, forskning og/eller studier og eksempler på, hvilken forskel dit produkt gør for dine kunder, så bliver budskabet både mere håndgribeligt og lettere at forstå.
Her får du fire forslag til, hvad din e mail kampagne kan indeholde. Det er ikke en facitliste, og vi vil opfordre dig til nøje at overveje, hvad der giver mening i forhold til dit produkt. Der er ikke en one-size-fits-all løsning.
1. Lad dine kunder fortælle deres historie
Giv ordet til dine kunder og lad dem fortælle, hvorfor de elsker dit produkt, og hvilken forandring de har oplevet, siden de tog dit produkt i brug. Oplever dine kunder fysiske forandringer (f.eks. vægttab) så er det oplagt at bruge før/efter billeder til at vise, hvilken udvikling dine kunder har gennemgået. I andre tilfælde, kan det være meget virkningsfuldt at lade dine kunder beskrive deres oplevelse med deres egne ord.
2. Beskriv hvilken forandring, kunden oplever
Tænk, hvis du vandt. Hvad ville du gøre? Dette eksempel er selvfølgelig fra lotto-reklamerne, og du kan måske huske videoklippene af strande med hvidt sand og krystalblåt vand og lotto-vindere, som nyder livet. At rejse til sydens sol er et klassisk eksempel på, hvad mange danskere drømmer om at gøre, hvis de vinder i lotto. Hvordan ser scenen ud, hvis du viser, hvad dine kunder opnår, når de har købt dit produkt? Det kan være helt almindelige dagligdagsbegivenheder, som bliver lettere, sjovere eller flottere. Beskriv helt konkret, hvad kunden opnår.
3. Underbyg effekten af dit produkt med studier
Forskning viser at… Studer bekræfter at… Findes der forskning eller studier, som demonstrerer dit produkts effekt? Sæt dig godt ind i undersøgelserne, så du kan formidle dem på en troværdig og letforståelig måde, og brug dem til at underbygge din argumentation. Det er rørende at høre detaljerede historier fra enkeltpersoner, men det underbygger din troværdighed, hvis det du siger, underbygges af uvildige kilder. Har du ikke noget forskning på hånden? Søg på Google, eller spørg på biblioteket, og husk at være både kilde- og metodekritisk.
4. Fortæl historien om dit produkt
Hvorfor blev din virksomhed grundlagt og med hvilket formål? Ville din virksomheds grundlægger hjælpe mennesker og løse et irriterende problem en gang for alle? Det giver rigtig god mening at bringe denne historie frem i din markedsføring, men pas på, at den ikke bliver for lang eller ufokuseret. Fortæl, hvad grundlæggeren gjorde og hvordan han eller hun fandt frem til den perfekte løsning. Er du selv grundlægger af virksomheden, så skal du ikke være bange for at give historien et personligt præg.
Hvert af de ovenstående punkter kan bruges til en e-mail, også har du allerede fire e-mails til din e mail kampagne. Nu er du allerede godt i gang. Når du har sendt din kampagne, er det tid til at analysere resultaterne. Lad os se på, hvordan du vurderer, om din kampagne var en succes.
Var din e mail kampagne en succes?
Uanset, om din e mail kampagne var god, så kan du bruge dine erfaringer til at gøre kampagnen og dine regelmæssige nyhedsbreve endnu bedre. Hvorfor skal du forbedre en kampagne, som allerede er sendt ud, spørger du måske. Det skal du, så du kan genbruge dit arbejde. Der er nemlig sandsynligvis meget fra din kampagne, du kan genbruge, og dermed spare tid næste gang, du vil sælge de samme produkter. Her er de helt centrale data, vi ville analysere for at vurdere, om din kampagne har været en succes.
1. Åbningsrate: Hvor mange har åbnet dine e-mails?
Åbningsraten viser, hvor stor en andel af dine modtagere, der har åbnet hver enkelt e-mail. Om en åbningsrate er god, finder du nemmest ud af ved at sammenligne med den åbningsrate, som dine e-mails normalt har. For nogle virksomheder er 30% et godt resultat, imens andre forventer en åbningsrate på 40% eller mere. Engagementet afhænger meget af, hvor længe modtagerne har været på din liste, samt om du løbende sletter inaktive modtagere. Din branche, dit produkt og årstiden kan også påvirke resultatet, og derfor kan det være svært at sammenligne resultater på tværs af virksomheder.
Lær mere om, hvordan du forbedrer din åbningsrate.
2. Klikrate: Hvor mange klikker i dine e-mails?
Klikraten er et udtryk for, hvor mange af modtagerne, der klikker i dine e-mails. Vær også opmærksom på, hvor dine modtagere klikker. Klikker de i overvejende grad dér, hvor du gerne ville have dem til at klikke? Det giver dig vigtig viden om, hvad der motiverer dine modtagere, og du bliver måske overrasket over, hvad der mest effektivt fanger deres opmærksomhed og motiverer dem. Brug et click map til at se, hvor dine modtagere klikker, og vurdér både indholdet, placeringen, konteksten og udseendet af din call-to-action.
Lær mere om, hvordan du forbedrer din klikrate.
3. Konverteringsraten: Hvor mange køber produktet?
Konverteringsraten er et udtryk for, hvor mange der gør det, som du gerne vil havde dem til. Er formålet at sælge, så skal du dermed se på, hvor mange der har købt dit produkt. For at tracke om salget kommer fra dit nyhedsbrev, så skal dit e-mailmarketingsystem og din webshop være integreret, inden du sender din kampagne. Sender du en rabatkode, som kun fremgår i din e mail kampagne, så kan du også bruge denne til at tracke, hvor meget salg der kommer fra kampagnen. Klikker mange modtagere i nyhedsbrevet, uden at købe? Så har du sendt en god e mail kampagne, men undersøg, om du kan tilpasse din salgsside yderligere, og om tekst og indhold i din e mail kampagne og på din salgsside understøtter hinanden.
Lær at øge din konverteringsrate med en tabt kurv e-mail.
Automatisér din e mail kampagne
Nu har du sikkert flere forslag til, hvordan du kan gøre din kampagne endnu bedre. Det er vigtigt, fordi du kan genbruge alt det, du har lært, i andre kampagner. Faktisk, så kan du genbruge hele din kampagne en anden gang, når du skal sælge samme produkt eller i samme anledning f.eks. til Valentins dag eller til jul. Du kan også automatisere, at din kampagne udsendes, når en modtager har vist særlig interesse for et bestemt produkt eller for dine produkter generelt. Det betyder, at dine modtagere ikke får kampagnen samtidig, men derimod når de har vist interesse. Det er et eksempel på en automatisk kampagne, som trigges og udsendes af dit e-mailmarketingsystem. Lyder det godt?