fbpx

Lad en tabt kurv e-mail øge din omsætning

E-mail automation, Segmentering

En tabt kurv e-mail (abandoned cart email) er et meget effektivt værktøj til automatisk at øge konverteringsraten i din webshop. Den er sandsynligvis den lavest hængende frugt inden for e-mail automation, og derfor er den oplagt som den første automation i din forretning overhoved.  

👉 Gennemsnitligt forlades op mod 70% af alle virtuelle kurve

Det er en skam, når din kunde har brugt tid og energi på at fylde den op, ikke? Resultatet kommer fra en undersøgelse lavet af Baymard Institute.  

Den gode nyhed er, at du relativt nemt kan konvertere flere af dem til betalende kunder.

Her er, hvad du skal gøre: Opsæt en automatisk tabt kurv e-mail.

Hvor godt virker tabt kurv e-mails? 

En tabt kurv e-mails åbnes i gennemsnit af 40% og 21% klikker i e-mailen – imens halvdelen af dem, der klikker, gennemfører deres køb.  

Det betyder, at for hver 100 personer, som du sender din tabt kurv til så vil:

👉 40 personer åbne den

👉 21 personer vil klikke

👉 10-11 vil gennemføre deres køb

Helt uden du skal gøre noget, fordi din ‘abandoned cart’ automation gør arbejdet for dig.  

Du kan derfor forvente markant bedre salgsresultater af din tabt kurv e-mail end af andre e-mails.  

I denne artikel vil jeg vise dig, hvordan du laver en effektiv tabt kurv e-mail, så du kan “opsamle” nogle af de salg, som ellers bliver tabt på gulvet – selvom din markedsføring succesfuldt har ført dem hele vejen hen til betalingsmodulet i din webshop.  

Det er ærgerligt, ikke?

Med et tabt kurv-flow øger du med andre ord effekten af al øvrig markedsføring.  

Hvor meget tid skal du bruge på den?

En tabt kurv e-mail udsendes automatisk af din e-mail marketingsystem, når først den er sat op og aktiveret, f.eks. 2 timer efter kunden har efterladt sin kurv. Dit tidsforbrug vil derfor kun bestå i den tid det tager dig at sætte din automation op.

Hvad er en god emnelinje til en tabt kurv e-mail?   

Ligesom det gælder for alle andre e-mails, så er emnelinjen din adgangsbillet til din kundes opmærksomhed. Du vil gerne vække nysgerrighed, men samtidig ikke love mere, end du kan holde.  

Tommelfingerregler for emnelinjer: 

1. Fang personens opmærksomhed  

2. Fortæl, hvad hun finder inde i e-mailen  

3. Skab en konsistent oplevelse for kunden  

Inden du bliver alt for kreativ, så husk, at det koster på dit brands troværdighed, hvis indholdet ikke lever op til din emnelinje. Det vil afspejle sig i dine fremtidige åbningsrater.  

Hav troværdigheden i behold

Du kender sikkert historien “Ulven kommer”.

Hvis du flere gange råber, at ulven kommer, og ulven udebliver, så svækkes din troværdighed.

Det sammen princip gælder for din emnelinje og pre-view header. Gå ikke efter en rekordhøj åbningsrate i dag, som svækker din åbningsrate i morgen.  

Et lige-ud-af-posen eksempel på en emneline til en tabt kurv e-mail er:  

👉 “Du efterlod noget i din kurv”  

eller  

👉 “Vi har gemt varerne i din kurv”  

En kreativ, men upræcis emnelinje tiltrækker opmærksomhed fra de “forkerte” mennesker – dem som alligevel ikke er interesseret i det, du skriver om.  

Lad dig ikke friste af at skrive noget klik-fristende såsom “Gik noget galt?”, da det blot vil irritere dine kunder.  

I e-mails kommer du ofte længst med ærlighed.

Opsætning af din tabt kurv e-mails  

Design og layout afkodes hurtigere end noget andet, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at layoutet i din tabt kurv e-mail understøtter formålet med e-mailen – nemlig at kunden færdiggør sit køb. 

Det behøver du ingen store armbevægelser for at gøre! Faktisk nærmere det modsatte.  

Et layout, som virker troværdigt, er on-brand, og, som retter opmærksomheden mod det vigtige, nemlig muligheden for at vende tilbage til kurven.  

👉 Layoutet skal være meget lige-ud-af-posen og med en tydelig vend-tilbage-til-din-kurv knap. 

Undersøgelser bekræfter, at du afkoder et layout på et splitsekund og at din vurdering af designet har en afsmittende effekt på din opfattelse af afsenderen, både på godt og ondt.  

Budskabet in din tabt kurv e-mail  

Du har nu et godt og overskueligt design i din tabt kurv e-mail, en fængende emnelinje og pre-header, og du skal skrive en brødtekst.

Her skal du ikke skrive en halv roman. Lige som det gælder for designet og emnelinjen for en tabt kurv e-mail, så skal din brødtekst også være lige-til. Du skal altså ikke skrive side op og side ned om dit produkt.

👉 En venlig servicemeddelelse, tilsat din virksomheds tone-of-voice, kan som regel gøre jobbet  

I selve sproget er der til gengæld plads til at du skruer lidt op for charmen, hvis det altså er sådan din virksomhed normalt “taler” til jeres kunder.  

Billederne i din tabt kurv e-mail  

Som du sikkert allerede har set i de mange tabt kurv e-mails, du selv har fået, når du har forladt en fyldt indkøbskurv, så får du ofte billederne af de produkter, som du har lagt i kurven.  

Produktbillederne giver kunden et gensyn med de varer, som hun allerede har forelsket sig i. Frakken, kjolen, vasen eller [dit produkt].  

Gensynets glæde er stor, hvis vi faktisk er blevet afbrudt af en død internetforbindelse, børn der kalder eller en anden hastesag 🤩

Har du et par ekstra gode fordele ved din forretning?

F.eks. fordelagtige returbetingelser, muligheden for at udskyde betalingen eller prøv-før-du-betaler, så inkludér dem i din e-mail.

👉 Inkludér fordele i din e-mail og gør kundens beslutning lettere  

Når det er ekstra nemt for kunderne at fortryde deres beslutning, så bliver beslutningen endnu nemmere at træffe, også kaldet risk minimisation. 

Heldigvis klarer dit e-mail marketingsystem arbejdet for dig, så dine kunder får serveret billederne af deres seneste forelskelse helt automatisk.  

Opsæt dit tabt kurv flow  

Du er nu klar til at opsætte dit tabt kurv-flow (abandoned cart automation) Det kan du f.eks. lave i systemer såsom Mailchimp, Klaviyo og Active Campaign. 

Har du en webshop, så anbefaler vi hos Emailpro normalt e-mail marketingsystemet Klaviyo 📧  

Dette system er skræddersyet til at skabe salg for webshops, og det giver dig mange muligheder for at skabe storsælgende, automatiske e-mails såsom browse abandonment automations.  

Et ‘gemt browsing flow’ ( også kaldet: browse abandonment) er et supplement til tabt kurv flowet, som sendes til dem, der har kigget på produkter i din webshop uden at lægge dem i kurven. Det vil sige et skridt tidligere på kunderejsen end dit tabt kurv-flow.  

Skal vi hjælpe med at opsætte en tabt kurv e-mail for din webshop? 

Book et gratis afklarende møde med Camilla for at høre om dine muligheder.