En tabt kurv e-mail (abandoned cart email) er et meget effektivt værktøj til automatisk at øge konverteringsraten i din webshop. Den er sandsynligvis den lavest hængende frugt inden for e-mail automation, og derfor er den oplagt som den første automation i din forretning overhoved.
👉 Gennemsnitligt forlades op mod 70% af alle virtuelle kurve
Det er en skam, når din kunde har brugt tid og energi på at fylde den op, ikke? Resultatet kommer fra en undersøgelse lavet af Baymard Institute.
Den gode nyhed er, at du relativt nemt kan konvertere flere af dem til betalende kunder.
Her er, hvad du skal gøre: Opsæt en automatisk tabt kurv e-mail.
Hvor godt virker tabt kurv e-mails?
En tabt kurv e-mails åbnes i gennemsnit af 40% og 21% klikker i e-mailen – imens halvdelen af dem, der klikker, gennemfører deres køb.
Det betyder, at for hver 100 personer, som du sender din tabt kurv til så vil:
👉 40 personer åbne den
👉 21 personer vil klikke
👉 10-11 vil gennemføre deres køb
Helt uden du skal gøre noget, fordi din ‘abandoned cart’ automation gør arbejdet for dig.
Du kan derfor forvente markant bedre salgsresultater af din tabt kurv e-mail end af andre e-mails.
I denne artikel vil jeg vise dig, hvordan du laver en effektiv tabt kurv e-mail, så du kan “opsamle” nogle af de salg, som ellers bliver tabt på gulvet – selvom din markedsføring succesfuldt har ført dem hele vejen hen til betalingsmodulet i din webshop.
Det er ærgerligt, ikke?
Med et tabt kurv-flow øger du med andre ord effekten af al øvrig markedsføring.
Hvordan ser en tabt kurv e-mail ud?
Her får du et par eksempler, som kan give dig inspiration. Det første eksempel er fra den bæredygtige tøjproducent KnowledgeCotton Apparel.
Karamel Kompagniet, som laver gourmetkarameller på Bornhold, sender en serie af tabt kurv e-mails. Her er blot en af dem, hvor de har skruet lidt op for sanseindtrykkene. Får du mon lyst til karameller, når du læser den?
Det smarte ved tabt kurv e-mails er, at de automatisk indsætter de produkter, som kunden har kigget på i din webshop. Du kan derfor ikke se produkterne, når du redigerer e-mailen i dit e-mailmarketingsystem, ligesom i dette eksempel fra Økofamilien.
Som du kan se, så er der sjældent brug for ret meget tekst i en tabt kurv e-mail.
Du skal derfor ikke bekymre dig om at skrive en lang tekst til formålet. Giv dog gerne teksten et twist med din virksomheds tone-of-voice eller med referencer til virksomhedens produkter eller brugssituation.
Hvor meget tid skal du bruge på den?
En tabt kurv e-mail udsendes automatisk af din e-mail marketingsystem, når først den er sat op og aktiveret, f.eks. 2 timer efter kunden har efterladt sin kurv. Dit tidsforbrug vil derfor kun bestå i den tid det tager dig at sætte din automation op.
Hvad er en god emnelinje til en tabt kurv e-mail?
Ligesom det gælder for alle andre e-mails, så er emnelinjen din adgangsbillet til din kundes opmærksomhed. Du vil gerne vække nysgerrighed, men samtidig ikke love mere, end du kan holde.
Tommelfingerregler for emnelinjer:
1. Fang personens opmærksomhed
2. Fortæl, hvad hun finder inde i e-mailen
3. Skab en konsistent oplevelse for kunden
Inden du bliver alt for kreativ, så husk, at det koster på dit brands troværdighed, hvis indholdet ikke lever op til din emnelinje. Det vil afspejle sig i dine fremtidige åbningsrater.
Hav troværdigheden i behold
Du kender sikkert historien “Ulven kommer”.
Hvis du flere gange råber, at ulven kommer, og ulven udebliver, så svækkes din troværdighed.
Det sammen princip gælder for din emnelinje og pre-view header. Gå ikke efter en rekordhøj åbningsrate i dag, som svækker din åbningsrate i morgen.
Et lige-ud-af-posen eksempel på en emneline til en tabt kurv e-mail er:
👉 “Du efterlod noget i din kurv”
eller
👉 “Vi har gemt varerne i din kurv”
En kreativ, men upræcis emnelinje tiltrækker opmærksomhed fra de “forkerte” mennesker – dem som alligevel ikke er interesseret i det, du skriver om.
Lad dig ikke friste af at skrive noget klik-fristende såsom “Gik noget galt?”, da det blot vil irritere dine kunder.
I e-mails kommer du ofte længst med ærlighed.
Opsætning af din tabt kurv e-mails
Design og layout afkodes hurtigere end noget andet, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at layoutet i din tabt kurv e-mail understøtter formålet med e-mailen – nemlig at kunden færdiggør sit køb.
Det behøver du ingen store armbevægelser for at gøre! Faktisk nærmere det modsatte.
Et layout, som virker troværdigt, er on-brand, og, som retter opmærksomheden mod det vigtige, nemlig muligheden for at vende tilbage til kurven.
👉 Layoutet skal være meget lige-ud-af-posen og med en tydelig vend-tilbage-til-din-kurv knap.
Undersøgelser bekræfter, at du afkoder et layout på et splitsekund og at din vurdering af designet har en afsmittende effekt på din opfattelse af afsenderen, både på godt og ondt.
Budskabet i din tabt kurv e-mail
Du har nu et godt og overskueligt design i din tabt kurv e-mail, en fængende emnelinje og pre-header, og du skal skrive en brødtekst.
Her skal du ikke skrive en halv roman. Lige som det gælder for designet og emnelinjen for en tabt kurv e-mail, så skal din brødtekst også være lige-til. Du skal altså ikke skrive side op og side ned om dit produkt.
👉 En venlig servicemeddelelse, tilsat din virksomheds tone-of-voice, kan som regel gøre jobbet.
I selve sproget er der til gengæld plads til at du skruer lidt op for charmen, hvis det altså er sådan din virksomhed normalt “taler” til jeres kunder.
Brug psykologiske tricks i din tabt kurv e-mail
Du kender det sikkert allerede fra de tabt kurv e-mails, som du selv modtager. Der står ofte ”skynd dig, før den bliver udsolgt”, eller ”vi har kun et begrænset antal på lager af denne vare”.
Dette er eksempler på de psykologiske tricks scarity (knaphed) og urgency (at noget er tidsbegrænset). Når du bruger knaphed i din tabt kurv e-mail, kan du for eksempel skrive:
👉 ”Der er kun 5 varer tilbage på lager, så skynd dig inden den bliver udsolgt. Vi får nemlig ikke denne vare på lager igen”
Det skal du dog kun skrive, hvis det passer. Besøger din kunde webshoppen og ser, at du har 98 varer på lager, så mister kunden tilliden til det, du skriver. Det betaler sig ikke på den lange bane!
Scarity handler om at sætte fokus på tiden, og at kunden skal færdiggøre sin ordre inden en tidsfrist, for eksempel for at opnå rabat, fri fragt eller lignende. Du kan for eksempel skrive:
👉 “Gennemfør dit køb inden midnat for at få fri fragt og 20% rabat på din ordre”
En anden måde at bruge scarity (det tidsbegrænsede aspekt) på er at gøre det tydeligt for kunden, hvor længe varerne i kurven gemmes. Kunden kan have brugt lang tid på at finde og vælge de rette varer, så det er samtidig en god servicemeddelelse.
Formålet er selvfølgelig først og fremmest at motivere kunden til at gennemføre sin ordre her og nu. Mange ærgrer sig, hvis varerne, de har lagt i kurven, er væk når de vender tilbage. Måske orker de slet ikke at finde dem og lægge dem i kurven igen, og du mister salget.
Vis at kunden trygt kan handle i din webshop
Noget andet, som betyder meget, når vi shopper online, er, tryghed. Det får vi blandt andet ved at høre, at andre er glade for det specifikke produkt, som vi overvejer at købe. Det kan du imødekomme med produktanmeldelser på dine produktsider. Dette kaldes social proof (et socialt bevis) og giver os troen på, at produktet også er det rette for os.
Desuden kan man nogle gange blive i tvivl, om man mon er ved at købe noget fra en falsk webshop. Kender du det? Du har ikke handlet der før, og du stoler ikke helt på virksomheden, så du finder produktet i en anden webshop.
Denne usikkerhed kan du imødekomme med generelle anmeldelser af din webshop, for eksempel på Trustpilot. Du kan eventuelt integrere dit e-mailmarketingsystem med Trustpilot, så for eksempel fem anmeldelser af din webshop vises i udvalgte e-mails.
👉 Mere end halvdelen af os stoler på anmeldelser, som vi får af personer, vi ikke kender. Det er derfor givet godt ud både at indhente og vise anmeldelser af din webshop.
Du kan desuden bruge endnu en automatisk e-mail til at indhente anmeldelser af din webshop, enten udsendt fra dit e-mailmarketingsystem eller fra din webshop.
Skal der være en rabatkode i en tabt kurv e-mail?
Nej. Sådan lyder det korte svar på spørgsmålet. Du skal ikke nødvendigvis give en rabatkode i en tabt kurv e-mail 🙅♀️
Giver du en rabatkode hver gang, du sender en tabt kurv e-mail, så vender du dine faste kunder til at de blot skal vente for at få en rabatkode. Det er skidt for din forretning på den lange bane.
Vælger du at give rabatkoder i perioder, så behøver du heller ikke give den samme rabatkode til dem, som køber for 59kr. og til dem, som køber for 2399kr.
👉 Du kan lave en split i din tabt kurv automation, som opdeler modtagerne i to eller flere grupper alt efter, hvor stor værdi den samlede ordre har, og give dem forskellige e-mails og rabatkoder.
På denne måde kan du undlade at give rabat til kunder med en lav ordreværdi, og i stedet give rabatkoden til dem med høj ordreværdi. Du ved bedst selv, hvor stor værdien af ordren skal være, før det giver mening for dig at give rabat.
Hvornår skal du sende din tabt kurv e-mail?
Vent ikke for længe! Det kan virke oplagt at vente 12 eller 24 timer med at sende en tabt kurv e-mail. Du behøver dog slet ikke vente så længe. Når vi shopper på nettet, kan vi hurtigt få en annonce fra en konkurrent med et tilsvarende produkt, som vi forelsker os i, og glemmer alt andet.
👉 Kom gerne dine konkurrenter i forkøbet med en tabt kurv e-mail samme dag, som kunden har besøgt din webshop for eksempel efter 1-2 timer efter besøget.
Vil du også gerne sende en tabt kurv e-mail senere, så kan du bygge videre på din tabt kurv automation med flere e-mails.
Billederne i din tabt kurv e-mail
Som du sikkert allerede har set i de mange tabt kurv e-mails, du selv har fået, når du har forladt en fyldt indkøbskurv, så får du ofte billederne af de produkter, som du har lagt i kurven.
Produktbillederne giver kunden et gensyn med de varer, som hun allerede har forelsket sig i. Frakken, kjolen, vasen eller [dit produkt].
Gensynets glæde er stor, hvis vi faktisk er blevet afbrudt af en død internetforbindelse, børn der kalder eller en anden hastesag 🤩
Gør beslutningen lettere
F.eks. fordelagtige returbetingelser, muligheden for at udskyde betalingen eller prøv-før-du-betaler, så inkludér dem i din e-mail.
👉 Inkludér fordele i din e-mail og gør kundens beslutning lettere
Når det er ekstra nemt for kunderne at fortryde deres beslutning, så bliver beslutningen endnu nemmere at træffe, også kaldet risk minimisation.
Heldigvis klarer dit e-mail marketingsystem arbejdet for dig, så dine kunder får serveret billederne af deres seneste forelskelse helt automatisk.
Lav et tabt kurv-flow med flere e-mails
Vi er flygtige, når vi shopper på nettet – og generelt i vores travle liv. Vi kan blive afbrudt netop som vi skal til at swipe til højre med en Mobilepay betaling i din webshop, og glemme alt om, hvorfor vi ville købe en cowboyhat, en massagesten til ansigtet eller nye solbriller.
👉 Hjælp dine kunder med flere påmindelser, så de bliver mindet om, hvorfor cowboyhatten, massagestenen eller de nye solbriller var en god ide, og stadig er det.
Sker det nogle gange, at dine kunder ikke får lagt det rigtige i kurven i første forsøg, så kan du inspirere dem ved at vise relaterede produkter eller produktvarianter af det valgte produkt.
Har kunden lagt en kaffemaskine i kurven, kan du for eksempel viser kaffekapsler til maskinen eller de farvevarianter, som maskinen fås i. På denne måde kan tabt kurv e-mails skabe værdi, selvom din kunde ikke nødvendigvis køber det, som hun oprindeligt lagt i kurven.
What’s next?
Du er nu klar til at opsætte dit tabt kurv-flow (abandoned cart automation) Det kan du f.eks. lave i systemer såsom Mailchimp, Klaviyo og Active Campaign.
Har du en webshop, så anbefaler vi hos Emailpro normalt e-mail marketingsystemet Klaviyo 📧
Dette system er skræddersyet til at skabe salg for webshops, og det giver dig mange muligheder for at skabe storsælgende, automatiske e-mails såsom browse abandonment automations.
Et ‘gemt browsing flow’ ( også kaldet: browse abandonment) er et supplement til tabt kurv flowet, som sendes til dem, der har kigget på produkter i din webshop uden at lægge dem i kurven. Det vil sige et skridt tidligere på kunderejsen end dit tabt kurv-flow.
Skal vi hjælpe med at opsætte en tabt kurv e-mail for din webshop?
Book et gratis afklarende møde med os for at høre om dine muligheder.