CTA står for call to action. På dansk oversætter vi det med, at vi opfordrer læseren til at udføre en handling. De er dermed trædested hen til det punkt, hvor kunden kører dankortet igennem i din forretning – så sørg for at vise kunderne godt på vej.
Call-to-actions kommer i mange former og størrelse. Fra ”læs mere” til ”køb nu” og ”Få glansfuldt hår”. Find selv på flere eksempler med CTA’er, som du er stødt på i den tid, du har læst e-mails, besøgt hjemmesider eller besøgt fysiske butikker. Call-to-actions findes nemlig ikke kun på internettet. De eksisterer alle steder, hvor nogen forsøger at sælge noget, eller at få nogen til at gøre noget-som-helst.
Her får du 11 tips til knivskarpe call-to-actions:
1. Fremhæv CTA’en med iøjnefaldende grafik
En call-to-action er ofte udformet som en knap eller som et understreget link. Gerne i en iøjnefaldende farve, som skiller sig ud fra det øvrige design, så din læser ikke er i tvivl om, hvor han eller hun skal klikke. Det er en god måde, at må din knap eller dit link til at tiltrække sig opmærksomhed. Det værste der kan ske er, at læseren overser din CTA og dermed ikke konverterer, og netop ikke udfører den handling, du ønsker.
2. Vælg et tydeligt budskab
Call-to-actions er normalt udformet i bydeform. Du kender sikkert bydeform fra sætninger såsom ”ryd op på dit værelse” eller ”læg dit tøj i vasketøjskurven”. Her er det meget tydeligt, hvilken handling du ønsker personen udfører.
Og tydelighed er netop det første virkemiddel, du vil gøre brug af, når du ønsker at få nogen til at gøre noget. De må altså ikke være i tvivl om, hvad de skal gøre. Her må ikke være nogen slinger i valsen! Vær gerne lige så tydelig, som når du taler til et barn.
Foruden at være tydelig, så er det også en god rettesnor at holder dine call-to-actions enkle. De må ikke være for lange eller for indviklede. Har du svært ved at finde den perfekte, simple og tydelige CTA i første forsøg, så skriv dine ideer ned, og ”kog” den derefter ind til en kort frase.
3. Undgå intetsigende CTA’er
Mange begår den fejl, at lave deres CTA’er som dem, de er vant til at se hver eneste dag. Du kender sikkert de gode gamle ”Køb nu” og ”Klik her”. De er gode eksempler på intetsigende CTA’er, som ikke siger noget om, hvad du skal købe eller klikke på, og ikke mindst så besvarer de ikke spørgsmålet ”hvorfor”.
Hvorfor, vedkommende skal klikke, er helt centralt for din kunde. Derfor skal du altid stille dig selv spørgsmålet: hvorfor skal hun klikke her, og hvad får hun ud af det? Det vil inspirere dig til at skrive nogle mere sigende og brugervenlige call-to-actions, som i højere grad indbyder til kliks og interaktion.
4. Flet læserens udbytte ind i din CTA
I stedet for en intetsigende ”klik her”, så er der meget, du kan gøre for at flette mening ind i dine call-to-actions. Giver du en gratis prøveperiode, så kan din CTA måske være ”Prøv gratis i 14 dage”. Det gør, at det kræver mindre for læseren at klikke, og det er dermed langt mere overkommeligt. Her minder du læseren om en meget vigtig detalje, nemlig at han eller hun kan prøve dit produkt gratis i 14 dage.
Er du ikke så heldig, at du kan give en gratis prøveperiode på dit produkt, må du tænke i andre baner. Her kan du spørge dig selv, hvad læserens udbytte er ved at klikke på din knap eller dit link.
Her er tre tænkte eksempler, kun for eksemplernes skyld:
- Sælg mere med e-mail automations
- Få højere åbningsrater på dit nyhedsbrev
- Skriv bedre e-mails – Send den første i dag!
Her har vi fremhævet dit udbytte i call-to-actions, som vi kunne finde på at bruge på vores hjemmeside eller i vores nyhedsbreve for Emailpro. Udbyttet for dine kunder er selvfølgelig noget helt andet. Tilpas hver enkelt CTA til situationen, dit produkt og din målgruppe.
5. Har du mere på hjertet end en kort CTA?
Det kan være svært at få det hele med i en kort knivskarp call-to-action. Denne udfordringer kan du løse ved at ”bygge op” til din CTA i teksten oven din call-to-action. Foruden en god salgstekst, hvor du fortæller kunderne, hvorfor de skal investere i dit produkt, så lav er kort tekst, som ”bygger op” til din CTA.
Her er et eksempel fra Canva, hvor teksten understøtter knappen nedenunder. De fremhæver muligheden for at teste systemet gratis og samtidig har de sat tid på, hvor hurtigt man kan oprette sig og komme i gang. Det tager 23 sekunder. Her er barrieren meget lav for at overlade sig til at klikke og dermed konvertere i Canvas statistikker. Nu er man et skridt tættere på at tilmelde sig betalingsversionen af selvsamme system.
6. Skriv gode call-to-actions i dine e-mails
Start med at vælge, hvilken call-to-action, du ønsker din læser skal udføre. Herefter kan du bygge hele din e-mail op omkring din CTA. Det gør det både lettere for dig at skrive e-mailen og mere fristende for din læser at klikke. Læg også i din e-mail vægt på læseren udbytte ved at udføre din call-to-action. Det skaber en god sammenhæng i din e-mail.
7. Hvor mange call-to-actions skal du lave?
For langt de fleste e-mails er svaret en. Med kun en call-to-action har du mere kontrol over, hvor dine læsere klikker og du kan bedre holde den røde tråd i din e-mail. Har du meget på hjertet vil vi anbefale, at du fordeler indholdet i flere e-mails, eventuelt segmenteret til forskellige grupper. Vil du have flere call-to-actions i en e-mail, anbefaler vi, at du vælger én primær CTA, som er mere fremtræden end de andre. Du kan dog med fordel lave to indgange til den samme call-to-action. For eksempel både som et markeret som link i teksten og som en knap.
Viser du flere produkter i en e-mail, er det selvfølgelig oplagt at linke til hvert enkelt produkt og dermed give hvert link sin egen call-to-action.
8. Hvor skal du placere din CTA?
Det er en fordel at placere din call-to-action højt oppe i din e-mail, så den er synlig, uden din læser behøver at scrolle ned. Brug eventuelt tippet fra sidste punkt, hvor du placerer samme CTA, både først og sidst i e-mailen. Så er du sikker på, at din modtager ser din den, uanset om hun læser hele e-mailen.
9. Tilpas til mobilvisning
Har du valgt en lidt længere call-to-action, kan du overveje, om du bør afkorte den til visning på små skærme såsom på mobilen. Test også, om din knap bør flyttes længere op i e-mailen, så man ikke skal scrolle langt, for at finde den.
10. Sørg for, at din CTA er tydelig
En tydelig CTA er et nemt trick til at sikre, at dine læsere ikke overser den. Fremhæv den rent grafisk ved at indsætte den i en knap eller i en understreget, farvet linktekst. Vælg gerne en kontrastfarve til dit øvrige design, så CTA’en står ud i dit design og fanger din læsers opmærksomhed. Brug også gerne luft eller whitespace rundt om knappen, så den ikke drukner i din tekst.
11. Gør dine CTA’er personlige
Du kan opnå mere slagkraft i dine CTA’er ved at gøre dem personlige. Det gør du ved at bruge ord såsom ”jeg” eller ”mig” i teksten. Det kan være ”Ja, gør mig til en rockstjerne!” eller ”Ja, jeg vil være rockstjerne!”.
Som du kan læse, er vi ikke så vilde med den helt neutrale ”klik her”. Vi håber du har fået inspiration til at skrive nogle mere sigende og interessante call-to-actions.
Har du brug for hjælp til at lave gode call-to-actions i dine nyhedsbreve og øge konverteringsraten? Kontakt os her.