Et godt nyhedsbrev eksempel er effektivt til at sætte skub i ideerne om dit eget nyhedsbrev. Måske har du planlagt, at du vil sende et nyhedsbrev i dag eller i morgen, og nu sidder du ideforladt ved computeren. Lad os se på gode nyhedsbreve og tanke op på din inspirationskonto.
Klik på en overskrift for at gå til afsnittet:
- Vælg et aktuelt emne
- Brug billederne smart
- Vælg sigende overskrifter
- Eksempel med magasin
- Brug unikke call-to-actions
- Ikke (kun) et nyhedsmedie
- Tænk content marketing
- Hvilket nyhedsbrev system?
Lad os se på et nyhedsbrev eksempel fra Valsemøllen
Nogle gange kan det være rart at se et nyhedsbrev eksempel for at komme i gang med at skrive sit eget. Dette eksempel er fra Valsemøllen, som sender nyhedsbreve til tusindvis af bageglade modtagere. Nyhedsbrevet, som vi skal se på, er sendt i december, og derfor er det meget velvalgte tema julebagværk.
Vælg et aktuelt emne til dit nyhedsbrev
Det kan virke banalt at skrive et nyhedsbrev om julekager, når julen står for døren, men timing kan være afgørende for, om dit nyhedsbrev overhoved vækker interesse hos dine modtagere.
Bruger du timing og relevans, når du vælger et tema til dit nyhedsbrev, og i hvilke måneder er dit produkt i så fald mest aktuelt? Brug årstiden, vejret, traditioner, nyudgivet forskning eller relevante artikler til at sætte dit produkt i spotlyset. Næsten alle kneb gælder!
Reflektér: Hvilke emner kan dit nyhedsbrev handle om, som er relateret til årstiden, vejret, traditioner, forskning eller lignende?
Brug indbydende billederne til at underbygger budskabet i nyhedsbrevet
Valsemøllens nyhedsbrev eksempel er spækket med flotte, appetitvækkende billeder. De vækker selvfølgelig læselysten (og bagelysten), men de hjælper også læseren med at navigere i nyhedsbrevet, som er relativt langt.
Vi afkoder billeder hurtigere end tekst, og derfor gør billederne det lynhurtigt at navigere i nyhedsbrevet. Hver enkelt opskrift understøttes af et indbydende billede, som tilmed vækker appetitten. Bemærk dog, at Valsemøllen faktisk ikke har et eneste billede af deres produktsortiment i nyhedsbrevet, som blandt andet består af mel og kageblandinger.
I stedet viser Valsemøllen, hvad modtageren får ud af at bruge deres produkt, nemlig knasende sprøde vaniljekranse, luftige luciaboller eller et småkagefad, som er Instagram værdigt. Tør du sende et nyhedsbrev uden et eneste billede af dit produkt?
At bruge miljøbilleder fremfor kolde produktbillede er et godt trick til at gøre dit nyhedsbrev mere indbydende.
Reflektér: Hvilket motiv skal der være på dine billeder, hvis du vil vise kundernes udbytte af dit produkt fremfor produktbilleder?
Billederne gør det desuden mere overkommeligt at komme igennem det relativt lange nyhedsbrev, fordi de bryder teksten op i letlæselige bidder. Nu er det nemmere at skimme teksten, fordi billederne guider dig hen til et afsnit, som fanger din opmærksomhed.
Bliver jeres nyhedsbrev forsømt?
Vælg sigende overskrifter med et tydeligt tema
Foruden billederne, så hjælper de sigende overskrifter læseren med at navigere i nyhedsbrevet. Du kan dermed hurtigt afkode, hvad det enkelte afsnit handler om, og om det er relevant for dig.
Overskriften hjælper dig med hurtigt at til- eller fravælge, om du vil læse det enkelte afsnit. Denne opbygning passer også rigtig godt til os, som blot skimmer teksten, ligesom langt de fleste af os gør, når vi åbner et nyhedsbrev.
nyhedsbrev eksempel: Do’s & Don’ts:
Overskrift 1
👌 Nu bæres lyset (og luciabollerne) frem
👎 Luciaboller
Derfor er den god: Overskriften vækker minder og følelser, som er forbundet med julens traditioner såsom luciaoptoget og sangen Santa Lucia.
Overskrift 2
👌 Bliv 100-metermester i vaniljekranse
👎 Vaniljekranse
Derfor er den god: Overskriften henviser til de lange rækker af vaniljekransedej, som mange utrætteligt kører igennem en kødhakker for at få det karakteristiske mønster på deres vaniljekranse. Man kan næsten se det for sig.
Overskrift 3
👌 Rester, der frister. Undgå madspild i julen
👎 Undgå madspild
Derfor er den god: Overskriften tager fat på en af vores største fordomme om madrester, nemlig at de ikke er lækre, og at vi dermed ikke fristes til at spise dem.
Fang din læsers opmærksomhed med overskrifter, som:
- Vækker minder eller følelser, relateret til temaet
- Henviser til konkrete, genkendelige situationer og danner billeder
- Imødekommer din læsers fordomme eller indvendinger om et emne
Selvom dit nyhedsbrev ikke handler om julebagværk, så kan du alligevel lade dig inspirere af Valsemøllens overskrifter. Herover har vi udledt tre effektive teknikker, som du kan bruge til at fange din læsers opmærksomhed med dine overskrifter.
Nyhedsbrev eksempel med magasin
I mange henseende er det optimalt, kun at have én primær call-to-action i dit nyhedsbrev. Det stiller dog det krav, at du kun kan have ét tema i nyhedsbrevet. Det er svært, når man har meget på hjertet, og hvis alle call-to-actions i dit nyhedsbrev er lige vigtige og skaber samme værdi for dig, så skal du ikke være bange for at skrue op for antallet af call-to-actions.
Har du flere call-to-actions, får du mindre kontrol over, hvor dine modtagere klikker. Til gengæld højner du sandsynligheden for, at du har noget for enhver smag, hvilket kan øge din klikrate markant.
Reflektér: Hvilke call-to-actions er lige vigtige for din forretning?
Brug unikke og sigende call-to-actions
Nogle af de kedeligste og mest intetsigende call-to-actions du kan udsætte dine læsere for er ”læs mere” og ”klik her”. De kræver en stærk kontekst for at motivere dine læse til at holde fokus og få klikket i dine e-mails. Et trick er at opsummere udbyttet, som læseren får, når han klikker, i selve din call-to-action.
Gode call-to-actions fra Valsemøllens nyhedsbrev eksempel:
- Få nye ideer til julebageriet
- Se alle opskrifter på julesmåkager her
- Få styr på vaniljekransene nu
- Opskriften på de lækre luciaboller finder du her
- Få flere gode ideer til rester, der frister
Teknikken med at indsætte læserens udbytte i call-to-actions mestrer og udnytter Valsemøllen til fulde. Teksterne på Valsemøllens call-to-actions sætter spot på læserens udbytte i kortform, hvilket gør det endnu lettere for læseren at navigere i nyhedsbrevet og finde det mest relevante link.
Husk, dit nyhedsbrev er ikke (kun) et nyhedsmedie
Et nyhedsbrev er i mange organisationer kendt som netop det navnet indikerer – et nyhedsmedie, som man kun udsender, hvis man har noget nyt på hjertet. Hos Emailpro anser vi derimod dit nyhedsbrev for at være en markedsføringskanal.
Det er dermed ikke nødvendigvis for at fortælle en nyhed, du skal sende et nyhedsbrev, men derimod for at markedsføre din forretning eller dit produkt.
Dét kan du sagtens gøre på en interessant og indbydende måde. Gerne i kombination med greb fra marketingdisciplinen content marketing, hvor du tager udgangspunkt i dine kunders ønsker og udfordringer i din tekst- og indholdsproduktion. På denne måde bliver dine nyhedsbreve nemlig attraktive for din målgruppe, som får lyst til at læse det, du skriver.
Jo oftere du sender et godt nyhedsbrev, som din målgruppe vil læse, jo større er sandsynligheden for at de også åbner og læser dit næste nyhedsbrev. Her kommer vi netop ind på den relationsskabende effekt, som nyhedsbreve har. Det betyder, at når du sender et nyhedsbrev, så lytter dine modtagere til det du siger og anbefaler. Nu, hvor dine modtagere stoler på dig, er du i en position, hvor du for alvor kan bruge dit nyhedsbrev til at sælge dit produkt.
Tænk content marketing ind i dit nyhedsbrev
Rigtig mange, som sender et nyhedsbrev, bruger meget tid på at overveje, hvad de skal skrive om. Det kan vi godt forstå. Det skyldes i høj grad, at de tænker på nyhedsbrevet som et nyhedsmedie, der kun kan omhandle de seneste nyheder fra forretningen. Hos Emailpro guider vi dig i at se, hvordan et nyhedsbrev kan indgå i jeres markedsføring på en naturlig og relevant måde.
Har du allerede sendt nyhedsbreve ud, så har du i forvejen en værdifuld database, du kan indhente viden fra, nemlig dine rapporter. Ved aktivt at bruge dine e-mail marketing rapporter kan du spore dig mere og mere ind på, hvad dine modtagere foretrækker at læse, og hvad der skaber salg i din forretning. At tracke salget kræver, at dit e-mail marketing system er integreret med din webshop, og det giver dig et værdifuldt indblik i, hvad der motiverer dine kunder til at købe dine produkter. Måske en personlig fortælling fra en kunde eller kolde fakta fra en ny undersøgelse?
Har du en kundecentreret tilgang til din markedsføring, ligesom i content marketing, så vil du allerede finde mange svar dér. Har du mulighed for at tale med din målgruppe, så vil du kunne finde endnu flere svar hos dem. Mulighederne er mange. Har du alligevel udfordringer med at finde på noget at skrive, så kan Emailpro hjælpe dig.
Hvilket nyhedsbrev system skal jeg vælge?
For at sende nyhedsbreve har I brug for et nyhedsbrev system. Det gør det let for jer at administrere e-mail adresser og sende 1000-vis af e-mails på én gang.
Er du i tvivl om, hvilket system, der passer bedst til jeres behov? Emailpro står klar til at rådgive jer, så I vælger det rette system og indhenter de nødvendige oplysninger fra starten af. E-mail marketing handler i høj grad om strategi og planlægning, og det er altid meget nemmere, når I kommer godt fra start for eksempel ved at indhente relevante oplysninger fra første dag.
I et e-mail marketing system kan modtagerne oplyse deres fødselsdag, interesser m.m. alt efter hvilke oplysninger der er relevante for at markedsføre jeres produkt og danne relationer med jeres kunder. Oplysningerne kan I ligeledes opbevare og administrere i jeres e-mail marketingsystem. Som tommelfingerregel, er Mailchimp et brugervenligt program til dig, der endnu aldrig har sendt et eneste nyhedsbrev. Har du en webshop, anbefaler vi normalt systemet Klaviyo, og har du brug for flere funktioner end i Mailchimp og Klaviyo, vil vi anbefale Active Campaign.
Emailpro er certificeret i alle tre systemer, og vi vil derfor kunne vejlede og rådgive jer uanset hvilket et af de tre systemer, I vælger.