Åbningsrater, klikrater og konverteringsrater. Dette er de tre nøgletal, som viser, hvordan dine nyhedsbreve og e-mail automations performer. I denne artikel lærer du mere om åbningsraten (open rate), hvad den betyder, hvorfor den er vigtig for 1) din rækkevidde (reach) og 2) at holde dine e-mails ude af SPAM.
Hvad er åbningsraten?
Åbningsraten er andelen af dem, som åbner dit nyhedsbrev. Åbningsraten er dermed svaret på, hvor mange, der ser dine nyhedsbreve. Du kan sammenligne tallet med rækkevidden, som du måske kender fra annoncering på Facebook, Instagram, Google osv.
Åbningsraten er dermed et udtryk hvor, hvor mange der ser dit nyhedsbrev. Dette tal overskygger dermed antallet af modtagere til dit nyhedsbrev.
Har du 10.000 modtagere og en åbningsrate på 20%, så når du ud til 2000 personer. Du kan dermed opnå samme rækkevidde, med kun 5000 modtagere og en åbningsrate på 40%.
Når du fokuserer på din åbningsrate, så bliver antallet at modtagere dermed (lidt) mindre vigtig, fordi rækkevidden alligevel afhænger af, hvor interesserede dine modtagere er i dit indhold og hvor engagerede de er i dit nyhedsbrev.
Stir dig derfor ikke blind på at nogen med flere tusinde modtagere automatisk har en bedre modtagerliste end dig. Det er ikke sikkert!
Hvad er en god åbningsrate?
Vi bliver rigtig ofte spurgt om, hvad en god åbningsrate er. Det er selvfølgelig rigtig rart at vide, hvordan ens nyhedsbreve performer sammenlignet med andre nyhedsbreve. Du kan sagtens finde generelle tal for dette på nettet, men det er vigtigt at du sammenholder dine resultater med dine egne og tidligere resultater.
Tænk, hvis dine nyhedsbreve har potentiale til at have bedre resultater end gennemsnittet?
Det vil du ikke gå glip af!
Og her er det afgørende, at du ikke hviler på laurbærrene, fordi du har læst på nettet at en åbningsrate på 25% er ”godt nok”. Har du 1000 modtagere på din liste, så husk, at hver enkelt procent betyder at 10 mennesker (mere) åbner dit nyhedsbrev.
Tag det derfor alvorligt, når der er forskel på åbningsraten af dine nyhedsbreve. Det er afgørende for din rækkevidde (reach). På lige fod med at du gerne vil kende din rækkevidde, når du annoncerer på Facebook, Google m.v.
For at du kan slippe for at Google det, så kan vi fortælle, at åbningsrater på over 30% normalt anses for at være et godt resultat.
I velkomstflows og andre e-mail automations kan du derimod gå efter at opnå åbningsrater på omkring 60%.
Det er netop en af årsagerne til, at vi synes, e-mail automations er så fantastiske. De er ganske enkelt mere relevante for modtagerne, fordi de er afsendt af en trigger efter modtagere har besøgt din webshop, din hjemmeside eller netop har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Hvordan får jeg en højere åbningsrate?
Spørgsmålet om, hvordan man får en højere åbningsrate (og gerne en, der er skyhøj) får vi også rigtig ofte. Det er et supergodt spørgsmål, og vi er glade for, at du bringer det på banen 😉
Åbningsraten er nem at arbejde med, fordi den dybest set afhænger af tre faktorer.
Her tænker vi på:
- Emnelinjen
- Preview-teksten
- Afsenderens navn og modtagerens forventninger og tidligere erfaringer til dine nyhedsbreve.
1. Uimodståelig emnelinjer = høje åbningsrater
Du har sikkert prøvet at få et par e-mails i din indbakke, som du fik lyst til at åbne, men som du godt kunne regne ud var SPAM. Afsenderne af SPAM-mails er nemlig rigtig ofte gode til at iscenesætte udbyttet af det produkt, de skal fremstå at sælge.
Lad os tage en tænkepause, hvorfor var du fristet til at åbne en SPAM-mail?
Fordi den italesatte noget, som du gerne ville have eller opnå. Du var i centrum! Og det kan vi mennesker rigtig godt lide. Det må gerne handle om mig, mig og mig. Så spidser vi øre og åbningsklikkene sidder lidt løsere på os, end når emnelinjen handler om noget andet.
Her får du 3 SPAM-mails fra indbakken til inspiration
- Få vægttabet på sporet igen ved at øge forbrændingen
- En tavs dræber i din krop, som du ikke har hørt om
- En metode, som lindrer smerter indenfor 10 min.
Prøv at vinkle dit indhold, så det handler om dine kunder og ikke for eksempel om din virksomhed.
Rigtig mange nyhedsbreve er vinklet, så de handler om afsenderen og dermed om virksomheden selv. Det er bare sjældent, at det skaber lige så meget værdi og interesse for modtageren.
Sørg desuden for, at det vigtigste i din emnelinje står først i teksten, så du sikrer, at modtageren rent faktisk kan se det. På mobilen, hvor rigtig mange læser e-mails, kan man kun se det første af emnelinjen. Dette kan du imødekomme med at gøre emnelinjen kort eller ved at flytte det vigtigste frem i teksten. Test, hvad der virker bedst på dine modtagere.
2. Uddyb emnelinjen i dit preview
Preview-teksten vises under selve emnelinjen i din modtagers indbakken. Her har du altså endnu en gang muligheden for at begrunde, hvorfor modtageren skal åbne din e-mail. Du kan for eksempel uddybe din emnelinje og dermed give modtageren endnu mere blod på tanden. Vær dog opmærksom på, at preview ikke vises i alle e-mail klienter. Din emnelinje skal derfor kunne stå alene, og i sig selv begrunde, hvorfor modtageren skal åbne din e-mail. For previews gælder det samme som emnelinjer. Sæt gerne kunden i centrum og iscenesæt udbyttet af dit produkt eller din e-mail.
3. Afsendernavnet og modtagerens erfaringer med dig
Har du sendt 3 dødsyge nyhedsbreve i træk, som dine modtagere faktisk har åbnet, så vil det påvirke dit gode ry og rygte blandt dine modtagere. Dårlige nyhedsbreve påvirker om modtagerne orker at åbne dine e-mails i fremtiden.
Har du flere gange åbnet e-mails fra en afsender, som 1) ikke overholder det, hun lover i emnelinjen
2) skriver om noget, som ikke interesserer dig, så er du mindre tilbøjelig til at åbne e-mails fra denne afsender i fremtiden.
Det ganske simpelt.
Ligesom at du ikke gider at købe et produkt, som allerede har skuffet dig en eller flere gange. Du mister ganske tilliden til afsenderen eller sælgeren.
Frygt ikke, heller ikke selvom du plejer at sende dødsyge e-mails eller noget, der er endnu værre. Det kan du rette op på ved at ”oppe” dig, både med hensyn til dit indhold og dine emnelinjer. Over tid vil du gradvist ændre dit omdømme til ”hende eller ham, der sender de der fede e-mails”.
Har du brug for hjælp til at få høje åbningsrater?
Vil du have endnu højere åbningsrater, så læs blogindlægget her: Vil du forbedre dine åbningsrater yderligere? Ja, det kan du godt!
Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte os. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.