Langt de fleste læser i dag e-mails på mobilen (61% læser eller åbner på mobil) – det kalder på en mobiloptimering af din e-mailmarketing.
I takt med at folk bruger deres mobil mere og mere og læser deres e-mails på mobilen, er der større chance for, at de læser dit nyhedsbrev.
Ulempen derimod er, at folk som tilgår dit nyhedsbrev fra mobilen, oftere bliver distraheret og du har derfor kun få sekunder til at fastholde opmærksomheden hos din læser.
De 5 steps til mobiloptimering
Har du lagt mærke til, at en mindre andel af dine modtagere klikker i dine e-mails, fra mobiltelefoner? Derfor er det ultra vigtigt, at du mobiloptimerer dit indhold. For eksempel ved at lave to versioner af din e-mail. En version til desktop, og en version til mobil. Det kan dit e-mailmarketingsystem hjælpe dig med at holde styr på, så den rigtige version vises på henholdsvis desktop og mobil.
Lad os komme i gang! Her får du vores tjekliste med 5 tips til, mobiloptimering.
1. Ultrakort og eye-catchy emnelinje
I emnelinjen på mobilen har du sådan cirka kun 30 tegn at gøre godt med. Det betyder, at hvis du skriver for eksempel ”Kig forbi butikken på fredag, hvor vi har holder udsalg med 50 % rabat på alt”, så vises kun første del af teksten ”Kig forbi butikken på fredag…” og din læser ser slet ikke, at de faktisk skal komme forbi, fordi du holder sommerudsalg med super mange lækre tilbud. Har du brug for flere tips til at få dine kunder til at læse din e-mails? Så læs mere her.
Det er brandærgerligt.
Så frem i teksten med de gode tilbud og gør emnelinjen meget kortere.
2. Skabelonen skal være responsiv
Det vil sige, at din e-mail skabelon automatisk skal tilpasse sig den skærm, som dit nyhedsbrev bliver læst på. Så hvis læseren åbner mailen på mobilen, skal billeder og tekst kunne ses i vinduet, uden at læseren skal scrolle fra side til side. Med en responsiv e-mail skabelon ser dit nyhedsbrev ens ud hvad enten, du åbner det fra desktop eller mobil.
3. Vælg små og simple billeder
Fylder dine billeder alt for meget i skærmen, skal læseren scrolle alt for meget, før læseren når ned til CTA knappen eller teksten. Et nyhedsbrev på mobilen skal være enkelt, lyn-hurtigt at overskue og letlæseligt. Husk at gennem billederne i en lav-opløsning, så mailen kan loades.
4. Bryd din tekst op og undgå lange sætninger
På mobilen bliver læseren hurtigt forstyrret og når sjældent til slutningen i din mail. Skriv derfor altid det mest relevante og vigtigste først. Bryder du din tekst op i mindre bidder og gør dine tekster korte og letlæselige, så er der meget sandsynlighed for at læseren læser hele budskabet.
5. Knapper, knapper, knapper
Brug knapper i stedet for links. Med en tyk tommelfinger er det meget nemmere at klikke på en knap på mobilen end små tekstlinks. Lad der være god plads rundt om knappen, så den er nem at få øje på og ramme på selv en lille mobilskærm.
Folk klikker i langt højere grad på tydelige CTA knapper frem for billeder eller tekster i mailen.
Og husk at dine knapper skal lede over til mobilvenlige landingssider.
Det er simpelthen for ærgerligt at have lavet en super lækker mobilvenlig e-mail og så tabe læseren, fordi han ikke kan navigere rundt på en ikke optimeret landingsside.
Har du brug for hjælp til mobiloptimering af dine e-mails?
Har du brug for mere viden om, hvordan man optimerer sine e-mails til mobilen, så tilmed dig mit nyhedsbrev nu. Ellers kan du finde mere inspiration til e-mail automation på vores blog.