fbpx

Mailchimp på dansk – her er vores hacks

Mailchimp

Mailchimp på dansk er teknisk set ikke en mulighed, men så måske alligevel. Du kan desværre ikke indstille Mailchimps brugerflade til dansk. Den funktion kender vi ellers mange, der ville sætte pris på. Men stop en gang, for du kan sagtens bruge Mailchimp, selvom du ikke har lyst til at tale engelsk. Her er vores grunde til, hvorfor du stadig kan bruge Mailchimp, selvom du ikke har en kandidatgrad i fremmedsprog.

Der findes mange guider til Mailchimp på dansk

På nettet kan du finde utallige guider til Mailchimp på dansk. Og kan du ikke lige finde den guide, du søgte, på dansk, så kan du sandsynligvis finde en video guide, hvor du får forevist, hvor du skal klikke. Desuden har du god tid til at se videoen f.eks. ved at spole tilbage og se/høre specifikke dele af videoen igen. På denne måde kan du finde meget god viden og hjælp til Mailchimp på nettet. Spørgsmålet er, om du selv vil sidde med Mailchimp og selv lave arbejdet, eller om du vil samarbejde med en Mailchimp partner, som helt eller delvist løse dine arbejdsopgaver.



Du kan samarbejde med en dansk Mailchimp partner

Har du brug for sparring, support eller hjælp til Mailchimp, så kan du altid søge hjælp hos en dansk Mailchimp partner. En Mailchimp partner er en person eller et bureau, som arbejder professionelt med Mailchimp, og som lever af at hjælpe andre virksomheder med at bruge systemet til at lave e-mailmarketing. Emailpro er bl.a. certificeret Mailchimp partner, og det betyder, at vi arbejder med systemet hver eneste dag. Derfor kan vi svare på mange af dine spørgsmål, eller vi kan spørge Mailchimp direkte via vores Mailchimp partner support chat.

Læs mere om Emailpros partnerskab med Mailchimp.

Mailchimp er et intuitivt og brugervenligt system

Systemer som Mailchimp er skabt til at gøre e-mailmarketing nemt. Desuden skal systemet kunne bruges af selvstændige, entreprenører og andre mindre virksomheder, hvor tiden og ressourcerne til markedsføring er knap. Her kommer Mailchimp ind i billedet for mange virksomheder, og netop derfor er systemet også bygget intuitivt op. Det betyder, at systemet guider dig igennem de forskellige steps, når du skal oprette en e-mailkampagne eller en såkaldt kunderejse, som Mailchimp kalder deres automatiske e-mails. Du kan derfor lave mange ting i Mailchimp uden at have sprogøre.

Du kan indstille din tidszone til Danmark

Mailchimp er skabt til at blive brugt i hele verden, og derfor kan du selvfølgelig også indstille din tidszone til Danmark. Det betyder, at afsendelsestidspunkter m.v. i dine rapporter vises i dansk tid, og det samme gør sig gældende, hvis du vil planlægge en kampagne til at blive udsendt en anden dag. Så kan du nemt indstille e-mailkampagnen til at blive sendt kl. 12 til frokostpausen, eller hvornår dine læsere er mest aktive. Denne indstilling ændrer du under ”Settings” og ”Details” under ”Timezone”.

Herinde kan du i øvrigt også vælge, om dato-formatet skal vises, som vi foretrækker det i Danmark, hvor juleaften skrives d. 14/12, eller om datoerne skal vises ligesom i bl.a. USA, hvor samme dag skrives d. 12/24.


Sådan ændrer du sproget på formularer:

Du kan indstille sproget til dansk i formularerne ved at vælge dansk som ”Default Language” i drop down menuen ”Set default language”. Mailchimp vil nu automatisk oversætte felterne til dansk. Er du ikke tilfreds med den automatiske oversættelse, kan du tilpasse hvert enkelt felt i højre kolonne. Husk at gemme ved at klikke ”Save Translation Settings” lige under den sidste oversættelse.
Du finder indstillingerne under ”Formbuilder” og ”Translate”.

Sådan oversætter du footeren til dansk

Bruger du en af Mailchimps templates, så kan du opleve, at teksten i footeren (den nederste del af e-mailen) står på engelsk. Selve teksten kan du oversætte ved at skrive teksten på dansk i tekstredigeringsværktøjet i venstre side. Selve link’sne kan du oversætte ved at skrive den danske tekst og indsætte linket igen. Markér teksten og brug linkikonet for at indsætte et link.


Bemærk, at du ikke skal oversætte al tekst i footeren. Noget af teksten er såkaldte “Merge tags” som Mailchimp selv udfylder, på baggrund af dine oplysninger på din profil. Du kan se betydningen af de forskellige ”Merge tags” i Mailchimps oversigt.

Tekst, som du ikke skal oversætte er bl.a. denne:
|HTML:LIST_ADDRESS_HTML| |END:IF|

I billedet i næste afsnit kan du se, hvordan merge tagget oversættes til din virksomheds adresse – oplysninger som Mailchimp auto-udfylder fra din Mailchimp profil.

Sådan oversætter du links til dansk

I footeren kan du også opleve, at link-teksten er skrevet på engelsk. Skriv din danske link-tekst og tilføj derefter det korrekte merge tag. Har du brug for at indsætte det lovpligtige ”afmeld dig her” link i din e-mail, så skal du bruge merge tagget: |UNSUB|

Herunder kan se, hvordan footeren ser ud i e-mailbyggeren i Mailchimp (højre side), vs. hvordan den ser ud i modtagerens indbakke (venstre side).

Vi håber, du fik svar på, om du kan få Mailchimp på dansk, samt hvordan du alligevel kan bruge Mailchimp, selvom du havde foretrukket et e-mailsystem med en dansk brugerflade.

Har du brug for hjælp til mailchimp?

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, og få hjælp af en Mailchimp konsulent

Lead Management

Lead management er nøglen til at maksimere din virksomheds salgspotentiale. Med de rette værktøjer, en veldefineret pipeline og et stærkt samarbejde...

læs mere

Nurturing på dansk

Effektive nurturing flows og emails er nøglen til at maksimere værdien af dine leads og øge din salgsrate i B2B marketing. Med den rette strategi og...

læs mere