Hvordan ved du hvilke af dine potentielle kunder – også kaldet leads – som er mest tilbøjelig til at blive betalende kunder?
Det er næsten umuligt at vide…
Med mindre du bruger lead scoring.
Score-hvad-for-noget, tænker du måske?
Hvad er lead scoring?
Lead score handler om at prioritere dine leads ud fra, hvor tæt de er på et køb, købets tidsramme og størrelse.
Lead scoring skelner mellem varme og kolde leads.
Det minder lidt om tampen brænder.. kan du huske den leg?
Luften omkring dig startede med at være iskold, men jo tættere du kom på den gemte genstand, jo varmere blev det.
Det samme gør sig gældende inden for lead scoring.
Når du kigger ned over din liste af e-mailadresser med leads er de …. brrr … iskolde. Det vil sige, at du ingen information har om, hvem der gemmer sig bag e-mail adressen.
Giv dine leads værdi
For at få dem varmere skal du give dem en værdi. Værdien gives ud fra, hvordan lead’et agerer på din hjemmeside eller hvor ofte de for eksempel åbner eller klikker i dine e-mails.
Værdien fastsættes med et tal, som indikerer om dine leads kategoriseres som ”interesseret” (1 point) eller ”klar til at købe” (5 point).
Jo højere et tal -> jo varmere er et lead -> jo tættere er lead’et på et køb.
Det er til at forstå ikke?
Lad mig alligevel komme med et eksempel…
En besøgende på din hjemmeside har downloadet din nyeste e-bog og i den forbindelse har han givet dig sin e-mail adresse.
Han har derved vist interesse i dit produkt, men han har endnu ikke købt noget hos dig og er derfor ikke kunde.
For at gøre ham endnu mere interesseret i dine produkter, skal han plejes og gives ekstra omsorg.
Det gør du for eksempel ved at sende ham en e-mail med en rabatkode til et af dine produkter eller give ham andet gratis indhold.
Alt sammen i håbet om, at han i sidste ende køber et produkt hos dig.
Lægger han produktet i kurven efter at have modtaget rabatkoden eller downloader han endnu mere af dit gratis indhold, så stiger hans lead scoring automatisk, hvilket indikerer at han er tættere på målet om, at han køber dit produkt.
Spil din sælger god med lead scoring
Lead scoring giver altså din sælger mulighed for at vide, hvem han skal prioritere at kontakte for et salg og derved mulighed for at konvertere flere leads til salg.
Din virksomhed kan med lead scoring således nøjes med at bruge tid og ressourcer på de leads, som er mest tilbøjelig til at blive kunder hos dig.
Har du brug for hjælp til lead scoring?
Har du brug for mere viden om, hvordan du får gang i flere leads, så tilmed dig mit nyhedsbrev nu. Ellers kan du finde mere inspiration til e-mail automation på vores blog.