Hip hurra det’ din fødselsdag!
En fødselsdags e-mail er en rigtig god måde både at forkæle dine nyhedsbrevmodtagere – og øge salget i din forretning. Fødselsdagsmails er nemlig en af de allermest populære e-mail, du kan sende.
Det viser en statistik fra Experian, hvor fødselsdagsmails out-performer stort set alle andre typer af e-mails hvad angår åbningsrater, interaktion og salg.
Fødselsdagsmails er populære, og ikke kun blandt modtagerne, også blandt webshop-ejere. De giver nemlig ordrer på bundlinjen, trods en minimal arbejdsindsats og fødselsdagsmailsene passer sig selv, når du har opsat en velfungerende e-mail automation til opgaven.
Giv en gave for at fejre dine modtagere
Måske kender du følelsen af fødselsdagspenge, som brænder i lommen, eller lysten til at forkæle dig selv med nyt tøj, hudpleje eller lækkerier på din fødselsdag. Sådan er vi mange, der har det, og også mange af dine modtagere. Derfor virker fødselsdags e-mails så godt.
Den anden gode nyhed er, at du ikke behøver opfinde den dybe tallerken for at skrive et fødselsdagskort. Det har du nemlig både skrevet og læst et utal af gange. En fødselsdagshilsen på e-mail er ikke meget anderledes end dét.
Hvilken gave skal du give?
Fødselsdag er store gavedag, og derfor er det oplagt, at du giver dine modtagere en gave.
3 ideer til, hvilken gave du kan give dine modtagere:
1. Giv en rabatkode til din webshop
Har du en webshop, så er det oplagt at give en rabatkode. Rabatkoden kan enten være en procentvis rabat til et køb i shoppen eller et på specifikt beløb. Beløbet på rabatkoden bestemmer du selvfølgelig. Du kan tage udgangspunkt i dit sortiment, så rabatten er attraktiv i forhold til prisen på de varer, du sælger.
Du behøver ikke nødvendigvis sende rabatkoden på den store dag, du kan i stedet sende den i starten af måneden, så dine modtagere har hele deres fødselsdagsmåned til at indløse den.
2. Giv en gratis gave
Du kan selvfølgelig også give en fysisk gave på dine modtageres fødselsdag. Det kan være en vare fra dit sortiment, eller en vare som du har indkøbt eller fået produceret særligt til formålet.
Fortæl kunden i din fødselsdags e-mail, hvilken gave du har til hende, og at du sender den med næste gang hun lægger en ordre – måske inden for en given tidsfrist.
3. Gratis fragt
Er du i ekstra gavehumør, kan du supplere din rabatkode eller din gave med fri fragt. Det kan være tungen på vægtskålen i forhold til at få modtageren til at lægge en fødselsdagsordre i din webshop.
Sørg generelt for at minimere de hindringer, dine modtagere kan have mod at lægge en ordre i din shop. Har du gratis returforsendelse eller andre fordelagtige services, så fremhæv også dem.
Det kan være svært at gætte, om netop dine modtagere vil sætte mest pris på en gratis gave, en rabatkode eller noget helt tredje. Udvælg dine allerbedste ideer og kør en split-test. På den måde vil du snart have svaret på, hvad dine modtagere foretrækker til deres fødselsdag.
Gør din fødselsdags e-mail festlig
Hvad designet angår, må du gerne skrue op for konfettien i din fødselsdags e-mail. Her er plads til lidt flere farver og lidt flere guirlander, end du måske bruger i din e-mail marketing til dagligt.
Du kan bruge et billede af mennesker, som holder fest med festhatte, party blowers og glimmer – eller hvordan du nu forestiller dig, din målgruppe fejrer sin fødselsdag.
Kom på dine modtageres ønskeliste
Det er selvfølgelig fødselsdagen, der er den store dag, men har du tænkt på, hvordan du indtager pladsen på dine modtageres ønskelister?
Med en automatiseret e-mail f.eks. 14 dage før dine modtageres fødselsdag kan du meget passende sende lidt gaveinspiration. Måske kender du selv følelsen af, at jo nærmere din fødselsdag kommer, jo sværere bliver det at skrive en ønskeliste? Derfor kan din gaveinspiration falde på et tørt sted, og give dig en eller flere pladser på listen.
Har du en webshop kan du opfordre dine modtagere til at bruge en online ønskeliste. Her kan fødselaren linke direkte til varerne i din webshop og gæsterne kan “tjekke” af, hvad de har købt, så fødselaren undgår at få flere af den samme gave.
Gør din fødselsdags e-mail personlig
En fødselsdags hilsen er noget vi normalt får fra mennesker, vi kender, og derfor du med fordel gøre din fødselsdags e-mail personlig med forskellige elementer fra dit e-mail system. Det kan være du bruger fødselarens fornavn i emnelinjen eller inde i selve e-mailen.
Har du andre data om dine modtagere, som kan gøre e-mailen endnu mere personlig, så kan du også bruge dem. F.eks. at du håber vedkommende nyder dagen med sin hund (hvis du nu sælger hundefoder) eller med sine børn (hvis du har data om det).
Automatisér din fødselsdags e-mail
Få ikke grå hår over, at du skal holde styr på alle dine kunders fødselsdage og huske at sende en e-mail til tiden hvert år. Dit e-mail marketing system klarer fødselsdagshilsnerne til dine kunder for dig.
Når først du har opsat en e-mail automation med en festlig fødselsdagshilsen, så klarer systemet resten.
Har du brug for hjælp til at opsætte en fødselsdags e-mail eller et helt fødselsdags-flow til dine kunder?