Allerede i 2019 var der flere salg online til Black Friday end i butikkerne. Denne tendens eksploderede til Black Friday 2020, hvor antallet af besøgende var begrænset i de fysiske butikker, og tendensen forventes at fortsætte i år.
Den amerikanske kæde Target annoncerede i 2020, at deres butikker ville være lukket på Thanksgiving og at deres udsalg allerede ville starte i oktober. På samme måde kan du allerede nu melde ud, hvordan Black Friday vil forløbe i din forretning, så kunderne er klar, når du åbner din forretnings virtuelle døre.
Start tidligt, når du planlægger Black Friday
Anse Black Friday som blot ét af efterårets events i forbindelse med årets store udsalgssæson. Mange virksomheder planlægger i år efter, at de kan øge deres salg og omsætning i en længere periode frem for kun på én eller få dage. Det kan du også gøre!
Minimum 30% af alle butikker forventes at starte deres udsalg tidligt, og vil du være med i forreste række, skal du gøre det samme.
At udsalget er fordelt over en længere periode øger effekten af forskellige automatiske e-mail flows. Flows såsom forladt kurv og browse abandonment kan blive afgørende faktorer for, hvor kunderne køber deres varer i løbet af det månedlange udsalg. De to flows bliver sendt henholdsvis til kunder som har efterladt varer i kurven eller kigget på varer uden at købe, og begge scenarier er stærke indikationer på at kunden er interesseret i dine varer!
Den store fordel: Et stort plus ved at investere i e-mail automations er, at de ikke kun virker under Black Friday – de er også en del af din fremtidige markedsføring og en katalysator for alle dine fremtidige markedsføringstiltag.
Varm kunderne op FØR black friday
Gød jorden før Black Friday med automatiske e-mail flows, så de kunder, der allerede er tilmeldt dit nyhedsbrev, sidder limet til skærmen, når først udsalgsdørene åbner.
Nye modtagere kan du varme op med et velkomstflow, så kunderne ved hvad din forretning står for, og hvilke udfordringer du kan hjælpe dem med at løse. Øg eventuelt din indsats for at indsamle leads, så du har endnu flere kunder på linjen, når startskuddet til Black Friday lyder.
Du kan også varme kunderne op på baggrund af de kategorier, som de har besøgt fornyligt. Sørg for, at de kender dine tilbud i disse varekategorier, så de kan handle på det. Endnu bedre er det, hvis dine kunder har angivet deres interesser, da de skrev sig op til nyhedsbrevet. Det er en god grund til at gøre noget ekstra ud af disse kategorier ved de pågældende kundegrupper.
Black Friday bliver en periode med flere e-mails, og derfor er det essentielt, at du udnytter de data, du har om kunderne, så du får størst muligt udbytte af den e-mail marketingindsats, og ikke over-sender til alle på din liste på én gang.
Imitér den fysiske butiksoplevelse
Hvis det ikke allerede er en integreret del af jeres online shopping-oplevelse, så giver det rigtig god mening at implementere relaterede produkter i jeres webshop inden Black Friday.
Kunderne forventer, at de kan “navigere vertikalt” dvs. at de går ind på ét produkt med en forventning om, at det vil føre dem til flere lignende eller relaterede produkter. Dette er en supergod strategi for at skabe mersalg i din forretning.
De relaterede produkter er også rigtig gode at vise i automatiske efterkøbs-flows. Her inspirerer du kunden med produkter som kunden sandsynligvis kan lide på baggrund af hendes seneste køb.
Brugergenereret content
Konkurrencen forventes at være stor til Black Friday, og derfor er det vigtigt, at din forretning skiller sig ud. Det kan du gøre med brugergenereret content, fordi forbrugerne foretrækker at se produkterne, når de anvendes af rigtige forbrugere og ikke af modeller. Du kan lave et feed under hvert produkt, hvor du viser brugernes eget content som en ad-on til dine egne produktbilleder, som du måske kender fra H&M.
Vil du høste frugterne af brugergenereret content, så skal du starte hos dine trofaste kunder. Lav et automatisk flow, hvor du fortæller dine kunder, hvordan de skal markere deres content på sociale medier, så de bliver featured i din markedsføring. Målret flowet til kunder, som har købt hos dig flere gange. For mange brugere giver det også et boost til deres kanaler, når de bliver featured i virksomheders markedsføring og derfor er det en win-win situation.
Læser du anmeldelser?
Dét gør dine kunder, og derfor kan du give din online forretning et løft ved at indsamle og promovere anmeldelser af dine produkter. Du kan f.eks. indsamle anmeldelser med en automatiseret e-mail, som udsendes 14 dage efter at kunden har bestilt dit produkt.
Følg op
Hvor tit vinduesshopper du online, men vil overveje dit køb eller bliver afbrudt? Følg op på den overvejende kundetype med automatiserede e-mails, som automatiske viser kunden de produkter, som hun har kigget på. Det er ikke kun en venlig påmindelse, men ofte også en fristelse for dine kunder at se selvsamme produkter igen. Hav gerne en serie af e-mails, som frister igen og igen.
Opbyg din modtagerliste med leadgernering
Du vil selvfølgelig gerne have en modtagerliste med potentielle kunder INDEN Black Friday, så du hurtigt kan fortælle dem om dine Black Friday Deals. Dette kan du gøre med forskellige leadgernerings pop-ups. Nye kunder kan du motivere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev med en rabatkode til første køb, eller med budskabet om at de får dine Black Friday Deals før alle andre – eventuelt med en af de nye gamification features fra Sleeknote.
The final countdown
Udsalget stopper om 31 minutter, og sekunderne tikker. Det fordrer til en hurtig beslutning, hvis kunden vil have dit tilbud. Og det vil kunden ofte. Visualisér tiden med en countdown timer, og sæt skub i dine kunders beslutningsprocesser.
Exit pop-ups
Forestil dig, at en kunde har lagt varer i kurven, og nu er på vej væk fra din side. Øv, hun var ellers nået så langt! Fang den afbrudte kunde med en exit pop-up, som giver hende 10% rabat, hvis hun vender tilbage og færdiggør købet indenfor en given tidsfrist. Følg op med en påmindelse pr. e-mail.
Har du brug for hjælp til at opsætte automatiserede e-mails, så du kan indsamle anmeldelser, følge op på kunderne, som har besøgt din online forretning og eventuelt lagt varer i kurven? Eller måske ønsker du et e-mail automation flow, som opfordrer dine kunder til at dele deres bedste billeder sammen med dine produkter, så de kan inspirere dine potentielle kunder?
Vi sidder klar til at hjælpe dig! Få sparring om din online Black Friday strategi, så Black Friday bliver et brag af en salgs-fest i din forretning.