fbpx

Derfor er e-mails en game changer for din markedsføring

Nyhedsbreve, E-mail automation

Du har sikkert hørt mig sige det før, men e-mail marketing ér en af mest effektive former for markedsføring – hvis ikke den mest effektive overhoved.  

For eksempel så er e-mail marketing 40 gange mere effektiv end markedsføring på sociale medier. Så står du og skal prioritere din tid, så ved du, hvad vi vil anbefale.  

Hvor effektiv e-mail marketing er, kan du læse meget mere i mine andre blogindlæg. I dag skal vi i stedet se på de helt lavpraktiske grunde til, at e-mail marketing er en game changer for din markedsføring.  

Lad os komme i gang! 

1. E-mails opbygger relationer med dine kunder 

De bedste kunder er loyale tilbagevendende kunder, som føler sig knyttet til dig og dit produkt. Dét gælder både for din forretning og for mastodonter såsom Amazon, Netflix og Spotify.    

Tilknytningen er afgørende for at dine kunder vender tilbage igen og igen.  

Vi har handlet på store sites såsom Boozt og Zalando utallige gange. Det er Vi helt trygge ved, selvom vi aldrig har haft direkte kontakt med et menneske fra nogle af virksomhederne.  

Hvorfor? Fordi vi via deres e-mail kommunikation bliver betjent rettidigt, korrekt og personligt.  

På denne måde bliver vi serviceret, informeret og inspireret, imens deres medarbejdere udfører andre opgaver, såsom at yde personlig service til dem, som nødvendigvis har brug for det.  

Kan du se, at e-mails er afgørende for at virksomheder kan servicere og skabe relationer til en meget stor kundegruppe? 

Præcis.  

2. E-mails er en direkte hotline til kunderne 

Når du arbejder med e-mail marketing, så ejer du selv dine kundedata.  

Derfor er du i langt mindre grad underlagt spilleregler ligesom på f.eks. sociale medier og i søgeresultatet på søgemaskiner, hvor konkurrencen er rigtig hård, både på organiske visninger og annoncer. 

Sender du en e-mail, så står Facebook eller Google dermed ikke som en gate-keeper mellem dig og dine kunder, som bestemmer, hvem de vil vise din besked til i dag. 

Sociale medier har selvfølgelig et organisk feed. Men i dag kan kun ganske få virksomheder nå ud til en tilstrækkelig kundeskare gennem deres organiske, ubetalte indhold, hvor rækkevidden er drastisk faldende. 

Det presser os over i betalt indhold på sociale medier og søgemaskiner, hvor priserne er stigende på grund af den voksende konkurrence på begge typer af platforme.   

Med e-mails kan du henvende dig til dine kunder for langt færre udgifter, end hvis du annoncerer på sociale medier eller på Google.  

Slipper du så helt for at følge nogens regler, når du sender e-mails?  

Ikke helt. E-mails kan filtreres fra af et spam-filter på baggrund af indholdet eller afsenderes ry.  

Overholder du markedsføringsloven, og sender du relevant indhold, så er du dog allerede hjulpet godt på vej til at slippe igennem spam-filtret hos dine modtagere.  

3. E-mails er grundstenen for al din markedsføring 

Alle andre kanaler peger på dit nyhedsbrev.  

Lad mig forklare.  

På dit nyhedsbrev kan potentielle kunder mellemlande både før, under og mellem køb i din forretning, så det gælder om, at holde din “hotline” til dem varme under hele forløbet.  

Lad os tage et par eksempler. 

Hvad har disse tre personer til fælles?  

1. En kunde besøger din webshop for at blive inspireret, men forlader sitet uden at købe.   

2. En kommende kunde ser din annonce på Instagram og klikker sig ind på din webshop.  

3. En kunde elsker dine produkter, og har gennemført et køb på din webshop. 

Hvis du vil sælge til de tre personer (igen), så øger du chancen markant ved at lade dem mellemlande på din modtagerliste. Altså din hotline til at forblive top-of-mind hos dem, og hvor du løbende kan minde dem om, hvorfor de skal handle hos dig (igen).  

På denne måde bliver e-mails en katalysator for al din markedsføring.  

Fordi din e-mailliste samler potentielle og eksisterende kunder og giver dig en billig mulighed for at bevare kontakten med dem.  

At bevare kontakten er nøgleordet, og det er værdifuldt for dig, uanset hvor på kunderejsen de befinder sig før-køb, mellem-køb eller efter-køb.   

Med e-mails får du dermed (også) meget mere ud af din øvrige markedsføring – dine opslag og annoncer på sociale medier, annoncer på Google m.m. 

Er en kunde ikke klar til at købe i dag, så invitér hende til at mellemlande på din modtagerliste.  

Det kan du f.eks. gøre med en Sleeknote pop-up på din hjemmeside.  

Dermed får du meget mere ud af din samlede markedsføring, når du implementerer e-mails i din strategi.   

4. Med e-mails har du fuld kontrol

Du kan sende “det hele” med e-mails. Tekst, billeder og links. Uanset tid og sted. Med e-mails har du fuld kontrol over, hvad du sender til hvem og hvornår. 

Poster du noget i feedet på Facebook eller Instagram, så er det op til algoritmen (eller dit budget), hvor mange og hvem, der skal se dit opslag.  

Med e-mails går det hele lige lidt lettere.  

Dine e-mails er en markedsføringsplatform på lige fod med alle andre platforme, og sandsynligvis endda bedre.  

Indsamler du flere data om dine modtagere end blot navn og e-mail, så kan du målrette endnu skarpere og højne effekten af din markedsføring yderligere.  

Tilmed henvender du dig til personer, som allerede har bedt om at høre for dig.  

Dét er en helt anden sag og langt mindre anmassende, end når du annoncerer i feedet på Facebook eller på Instagram og forsøger at fange nogens opmærksomhed.  

Sådan hjælper e-mail marketing dig med at sælge 

Ovenstående er 4 helt centrale grunde til, hvorfor e-mails bør være livsnerven i din forretning.  

Ikke forstået på den måde, at du bør ignorere alle andre markedsføringskanaler.  

Nej, du bør skabe et samspil mellem dem, hvor andre kanaler “peger” på dit nyhedsbrev, så du kan opretholde kontakten til dem, som du allerede har skabt dyrebar kontakt til.  

Du kender sikkert en helt traditionel salgstragt, som starter med, at en potentiel kunde bliver opmærksom på dit produkt og dit brand.

“Hmm, det ser interessant ud”

Vedkommende har måske set produktet og tænkt “hmm, det ser interessant ud”, men har ikke gjort mere ved det. Måske er hun endda godt på vej til at glemme dit produkt.

“Det er måske noget for mig”

Bevidstheden om dit produkt er essentielt for, at hun når til det næste step, hvor hun for alvor bliver interesseret i dit produkt og tænker “det er måske noget for mig” eller “måske kan det hjælpe mig”.  

Nu skal du være på pletten med dine e-mails, for det er netop en genial kanal til at nurture dine kommende kunder og både til at vække og pleje deres interesse og bevidsthed om dit produkt.  

“Skal jeg købe, eller lade være?”

Når hun fortsætter ind i overvejelsesfasen, kan du fortsat påvirke hende med e-mails med testimonials og inspiration til, hvordan dit produkt hjælper hende.  

Det forudgående step i tragten er uundgåeligt

Du kan tænke på salgstragten på denne måde: Det forudgående step er altid uundgåeligt for, at din kunde kan fortsætte til det efterfølgende step. Det er f.eks. altid nødvendigt, at din kunde er interesseret i at købe, før hun køber.

Nogle gange kan de forskellige faser gå ekstremt hurtigt. Andre gange kan det tage flere dage eller uger for en kunde at passere gennem salgstragten i din forretning.  

Overvej, hvor lange (og hvor tunge) overvejelser dine kunder går igennem, før de er klar til at købe dine produkter. Det er værdifuld viden, så du kan tilpasse dine e-mails til processen og dermed imødekomme dine kunders situation og tanker.

Har du brug for hjælp til at bruge e-mails til at øge dit salg?

Kontakt os på camilla@emailpro.dk