fbpx

Abandoned cart vs. Browse abandonment. Hvad er forskellen?

E-mail automation, Segmentering

 Browse abandonment e-mails er en moderne fætter til abandoned cart e-mailen, som også er god til at generere salg.  Abandoned cart e-mailen kender du sikkert allerede, også kendt som en tabt kurv e-mail på dansk.  

Browse abandonment e-mails har 80% højere åbningsrater og 50% højere klikrater end traditionelle e-mail kampagner. Det viser en undersøgelse lavet af Salecycle.  

Den gode nyhed er, at begge fætre går godt i spænd, og at du kan bruge dem begge til at booste din markedsføring og dit salg.  

Hvad er browse abandonment? 

Du kender det sikkert. Du har besluttet dig for at købe en kjole, en frakke eller en smartphone, og nu researcher du for at undersøge, hvilken model, du skal købe, og hvor du kan få den bedste pris.  

Det kan godt tage lidt tid, og måske flere dage eller uger, før du har besluttet hvilken, du vil købe.  

Du “browser” altså rundt på nettet for at finde dit næste køb.  

Hvis du aldrig når så langt som til at lægge en eller flere varer i kurven under din søgen, så har du netop udført en klassisk “browse abandonment”. Det er øvelsen, hvor du kigger på nettet uden at lægge noget i kurven endnu. 

Denne adfærd er helt normal. Og jo dyrere det du skal købe er, jo mere grundig er du normalt med at researche.    

“Browse abandonment” er altså et udtryk for, at du browser rundt på nettet efter varer, som du overvejer at købe, men du er ikke nået til at lægge noget i kurven endnu.  

Er du alligevel interesseret i at købe noget?  

Ja!  

Hvordan ser du ud, når du “browser” dig frem til noget godt på internettet?

Hvad er en browse abandonment e-mail? 

En browse abandonment e-mail er en slags opfølgning på ovenstående adfærd, hvor du surfer rundt på nettet, men endnu ikke har besluttet dig for, hvilken frakke, hvilke bukser etc. du vil købe. 

Det er vigtigt at bemærke, at du dog alligevel har bevæget dig ud på kunderejsen, selvom du endnu ikke har besluttet dig.  

Det vil sige, at du er nået længere på købsrejsen, end hvis du stopper en tilfældig person i Facebook-feedet med en annonce, også selvom personen måske har en generel interesse for tøj. 

Dette er en vigtig pointe for at forstå værdien af browse abandonment e-mailen. Du henvender dig til personer, som er godt på vej ud på kunderejsen, og som har vist interesse for f.eks. 6 eller 12 timer siden.  

Timingen gør e-mailen ekstra effektfuld sammenlignet med traditionelle e-mail kampagner, som sendes uden en trigger. 

En trigger er en slags alarm der udløses, når en person har udført en bestemt handling.  

Det vil sige at browse abandonment e-mailen udløses på baggrund af din forudgående adfærd, og den fanger dig, når du allerede har begivet dig ud på kunderejsen.  

Netop dérfor er trigger-baserede e-mails så effektive.  

Hvornår sendes en browser abandonment e-mail?  

Det er helt op til dig, hvornår din browse abandonment e-mail skal sendes.  

Her skal du overveje, hvordan kunderejsen i din branche normalt forløber, og hvor lang tid kunderne normalt er om at beslutte sig om at købe dit produkt.  

Er det et spørgsmål om timer, dage eller uger før kunden placerer sin ordre?  

Mange browse abandonment e-mails sendes 3-24 timer efter kunden har “browset” i webshoppen, men du kan selv vælge, hvilket interval der passer bedst til din forretning. 

Er beslutningsprocessen lang, kan det være en fordel at sende flere e-mails, og så får du brug for et browse abandonment flow. Det skal vi se på nu.  

Hvad er et browse abandonment flow?  

I et browse abandonment flow skruer du lidt op for charmen.  

Med et e-mail flow kan du påvirke modtageren flere gange f.eks. både 3 og 24 timer efter personen har forladt din webshop.  

Men det kan også være efter 2, 5 og 10 dage.  

Har dine kunder en længere beslutningsfase end på et døgns tid, så kan du sende flere e-mails med de tidsintervaller, som du vurderer, er mest hensigtsmæssige.  

Du har nu muligheden for at opbygge et komplet salgs-flow, som imødekommer dine kunders bekymringer og indvendinger mod at købe dit produkt, og du giver dermed dig selv væsentligt mere taletid, end du får i en enkelt e-mail. 

Et browse abandonement flow kan dermed have to funktioner:  

1) Som påmindelse 

2) Som salgsflow  

Du skal nu stille dig selv det vigtige spørgsmål: Har dine kunder brug for en påmindelse eller gode argumenter for at købe dit produkt?  

Det kommer an på din kunderejse, og måske har din kunderejse flere veje, som dine kunder typisk tager? 

Det skal vi se på nu.  

Browse abandonment flow med “flere veje” 

Nu er to e-mails jo nok til at lave et e-mail flow med flere e-mails, men hvorfor stoppe her? 

Hvis din kunderejse lægger op til det, kan du lave dit browse abandonment flow lige så omfangsrigt, som du har lyst til. 

Du kan med andre ord give dit flow flere veje ved at bruge bl.a. splits og regler, som dirigerer dine kunder i den rigtige retning. Det sikrer, at dine kunder får de rette budskaber.  

Lad os se på, hvordan splits og regler virker.  

Splits 

Vi kender alle det at stå ved en skillevej, og det er netop, hvad en split er. Dine kontakter fortsætter nemlig ud af den ene eller den anden vej alt efter, hvordan de reagerer på den e-mail, som du lige har sendt dem. I et browse abandonment flow kan det f.eks. være, at du sender du ham endnu en e-mail, fordi han endnu ikke har købt.  

Regler  

For at dine kontakter følger den rigtig vej i dit flow, så har du brug for regler. Det kan f.eks. være om din kontakt har åbnet en bestemt e-mail, har klikket på et bestemt link eller om han har lagt en ordre i din webshop. Disse er også kendt som if/else-regler, fordi de styrer, hvad der sker i forskellige scenarier.  

Ved at bruge regler og splits kan du opbygge en skræddersyet kunderejse til dine kunder, som tilpasser sig undervejs, baseret på deres adfærd.  

Opbyg en personaliseret kunderejse

Regler og splits er dermed rigtig gode eksempler på, at e-mail automations kan udnytte timing og adfærd på højt niveau – og netop derfor spiller de en afgørende rolle for salget i mange virksomheder, særligt hos webshops.  

Jeg lægger lige et kirsebær på kransekagen. E-mail automations kan nemlig servicere utallige kunder på én gang, når først de er sat op. Og de skal kun sættes op én gang.  

Vil du også udnytte de mange muligheder med e-mail automations i din markedsføring? 

Book en gratis uforpligtende samtale med Camilla for at høre om potentialet i din forretning.