Video, video. Video! Den kører nat og dag…
Begejstringen for videoer er ikke aftaget siden Video video deltog som det danske bidrag til Melodi Grandprix i 1982 – snarere tværtimod!
Men vi ser ikke kun video, når vi skal slappe af, video kan nemlig også understøtte din markedsføring i tæt samspil med din e-mailmarketing.
I en undersøgelse svarer 27% at de ser mere end 10 timers video online hver uge, og mere end 40% af deltagerne svarer, at de ser 2-10 timers online video på en gennemsnitlig uge.
Undersøgelsen blev gennemført af Statista.som i 2020, og vores online videoforbrug er næppe blevet mindre siden da.
Vil du også have en bid af kagen, hvor vi andre bruger nogle af vores dyrebare videotimer på at se dine videoer? Læs med, og få tips til, hvordan du genererer flere videoviews ved hjælp af dine nyhedsbreve og e-mails.
Fordele ved at bruge video i dit nyhedsbrev og andre e-mails
Ved alene at bruge ordet video i en emnelinje kan du øge åbningsraten med 6%. Det siger lidt om, at mange af os foretrækker at se en video fremfor at læse en lang tekst.
Undersøgelser underbygger dette ved at næsten 80% af os foretrækker at se en video fremfor at læse om et produkt.
En video hjælper dig desuden med at holde teksten i den e-mail kort. Hovedparten af informationerne ligger nu i din video, som er lettere at konsumere for modtageren, hvis du blot får ham til at klikke.
Psst… Du får flere tips til at gøre din video uimodståelig senere i denne artikel.
Undersøgelser peger på, at de mest effektive e-mails indeholder 50-150 ord, så hold dig gerne til dette. Særligt, hvis du supplerer din tekst med en video.
Kan video afspilles direkte i et nyhedsbrev?
Vi bliver ofte spurgt om man kan afspille en video direkte i et nyhedsbrev.
Her er den smarteste løsning at konvertere et kort videoklip om til en GIF, som du kan indsætte i dit nyhedsbrev.
Mange e-mailklienter såsom Gmail og Outlook understøtter nemlig ikke afspilning af video direkte i dit nyhedsbrev. Derfor er det ikke anbefalelsesværdigt at indsætte en almindelig videofil i dit nyhedsbrev.
Hold dog øje med filstørrelsen, selvom du har konverteret et kort videoklip om til en GIF. Vi anbefaler, at GIF’en er under 1MB, for at du problemfrit kan bruge den i dit nyhedsbrev.
5 metoder til at indsætte video i e-mails
Overordnet set kan du vælge mellem fire metoder, når du vil bruge video i din e-mailmarketing.
Indsæt din video som GIF på 1 minut: Du kan konvertere et kort video-klip til en GIF-fil, som du kan indsætte i dit nyhedsbrev. I denne video lærer du, hvordan du konverterer din video til en GIF og indsætter den i dit nyhedsbrev på 1 minut. Du kan få adgang til værktøjet fra Adobe, som bruges i videoen her.
Sådan indsætter du video i dit nyhedsbrev på 1 minutIndlejret video i e-mail: Hvis du ønsker, at din video skal afspilles direkte i e-mailen, kan du indlejre videoen. Vær dog opmærksom på, at mange e-mailklienter IKKE understøtter afspilning af video. Dette er derfor i mange tilfælde den mindst effektive metode.
Video på hjemmesiden: Indsæt din video på en landingside på din hjemmeside for eksempel sammen med supplerende tekst, testimonials med mere, så brugeren får en fuldendt oplevelse, når han ser din video. Du kan nu linke til landingsiden fra dine e-mails.
Upload videoen på fx YouTube: Foretrækker du at uploade dine video til en platform såsom YouTube eller Vimeo, kan du linke direkte til den uploadede video. Du risikerer dog, at brugeren distraheres og klikker videre til en anden video, inden han får set din video til ende.
Brug en applikation: Du kan afspille video direkte i dine e-mails ved hjælp af applikationer såsom Playable. For 29$ om måneden kan du sende tre videoer på op til 10 sekunder om måneden med op til 1000 visninger. Se Playable’s priser og abonnementer.
Om lidt får du flere eksempler på, hvordan du kan bruge video i e-mails med forskellige variationer af de fire overordnede metoder.
Lad os først se på, hvad formålet med din video er.
Hvad er formålet med en video i dit nyhedsbrev?
Dit nyhedsbrev er fantastisk til at generere trafik til dine produkter, events med mere.
Stop og overvej, hvad formålet er med din video. Det hjælper dig med at afklare, om du skal bruge en kort gif som en teaser i dit nyhedsbrev, eller om du skal bruge en lidt længere video i selve nyhedsbrevet.
En kort gif fungerer godt som teaser, og bidrager til at øge klikraten i dit nyhedsbrev. Ønsker du, at dine modtagere skal klikke sig videre, for eksempel ind på din webshop, så er en gif ofte en bedre løsning end en lidt længere video.
Ønsker du, at modtagerne skal følge dig på YouTube, hvor din video ligger, så er det også en fordel at få modtagerne over på YouTube, fremfor at se hele videoen i nyhedsbrevet.
Sørg for, at videoen understøtter dit formål med nyhedsbrevet, såsom for eksempel at få modtagerne over på din webshop eller din YouTube-kanal.
Sådan indsætter du video i en e-mail
1. Brug et billede med en afspilningsknap
Ved at indsætte en afspilningsknap på et almindeligt billede skaber du en stærk og intuativ call-to-action, som tilmed fanger modtagerens blik. Brug gerne et interessant screenshot fra din video som thumbnail.
Denne funktion fungerer på alle e-mailklienter, som også viser billederne i dit nyhedsbrev. Indsæt dit billede og tilknyt derefter det direkte link til din video.
Linker du til en Youtube video, så vil modtagere, som åbner din e-mail i Gmail, også få vist et billede af videoen i bunden af e-mailen. Klikker modtageren på billedet, så afspilles videoen direkte i e-mailen og ikke på YouTube.
Hvis du ønsker, at din video skal afspille så snart modtageren har klikket sig ind på videoen, så kan du tilføjet ?play i slutningen af din videos url. Modtageren behøver nu ikke klikke play, når han eller hun på kommer ind på YouTube.
2. Brug en GIF som teaser for din video
Som et alternativ til en video kan du bruge en gif. Gif’er understøttes i de fleste e-mailklienter. Outlook 2007, 2010, 2013 og Windows 10 understøtter dog ikke gif’er, men viser kun det første stillbillede fra gif’en. Sørg derfor for, at det første billede i gif’en understøtter budskabet i din e-mail og fungerer tilfredsstillende som stillbillede.
Foretrækker du at bruge et almindeligt billede i stedet for gif’en i e-mailklienter, som ikke understøtter gif’er, så kan du angive i dit e-mailmarketingsystem, at det skal vise et alternativt billede ved visning i Outlook.
Skal du lave en video om til en gif? Til dette kan du for eksempel bruge det gratis onlineværktøj EZ GIF. Upload videoen og angiv hvor i videoen gif’en skal starte og slutte.
En animeret gif med et play-ikon på fungerer godt som teaser for din video, som du kan linke til via selve gif’en.
3. Brug en animeret play-knap
En anden nem løsning er at bruge et statisk billede med et animeret play-ikon. Objekter i bevægelse fanger vores øje og tiltrækker sig opmærksomhed – det er godt for din click-through-rate.
4. Indsæt video med HTML
Hvis du kan kode i HTML, kan du overveje at indsætte din video ved hjælp af HTML-kode. Vær dog opmærksom på, at ikke alle e-mailklienter understøtter afspilning af video i e-mails.
Apple Mail og Outlook.com tillader modtagere at afspille video i e-mails, imens Gmail og Android enheder kun vil vise et fallback billede.
Emailklienter, som understøtter video i e-mails:
- Apple Mail
- Outlook on Mac
- IOS Mail
- Samsung Mail
Bruger dine modtagere i overvejende grad e-mailklienter, som understøtter afspilning af video, så er det klart værd at overveje, at indsætte video i dine nyhedsbreve ved hjælp af HTML.
Brug statistikken i dit e-mailmarketingsystem til at undersøge, hvilke e-mailklienter dine modtagere bruger, så du sikrer, at størstedelen kan afspille din video.
Ønsker du at vide, hvor mange der klikker på din video og ser den til ende? For at tracke dette kan du implementere click tracking.
5 Indsæt video i nyhedsbrev med en applikation
Er du villig til at betale for at kunne afspille video i dit nyhedsbrev, så kan du overveje applikationer såsom Playable Video eller lignende services på markedet. Med en betalingsplan hos Playable Video kan du indsætte for eksempel 30 sekunders video i dine nyhedsbreve og øvrige e-mails.
Videoen afspilles automatisk, når e-mailen åbnes, og i højest mulige kvalitet på modtagerens enhed. Videoen afspilles uden lyd, og kan linke direkte til en produktside eller en anden side efter dine ønsker.
Ifølge Playable understøttes deres service af 99% af alle e-mailklienter, og øger engagementet i dine e-mails med op til x10 sammenlignet med statiske billeder.
En anden kilde rapporterer, at du ved at inkludere video i dine e-mails kan øge klikraten med op til 300%. Det viser en undersøgelse foretaget af Leighton Interactive. Som med alle andre marketinginitiativer, så får du det bedste resultat for din egen målgruppe og branche ved at teste det selv.
På Playable’s hjemmeside kan du sende en testmail med en video til dig selv og afprøve konceptet. Videoen afspilles dog ikke i Windows Microsoft Outlook 2007-2016.