fbpx

Øg salget med inbound marketing

e-mail-marketing-strategi

Med inbound markedsføring starter jeres markedsføring på et naturligt tid og sted – nemlig når jeres kunder viser interesse for jeres produkt eller service. Det er blot én af styrkerne ved inbound marketing, som giver jer flere leads og kunder. 

Inbound marketing har en kundecentreret tilgang til marketing, som du sikkert kender fra content marketing. Desuden er den pakket ind i et systematisk og intelligent set up af automatisering og personalisering – helt fra dit første møde med dine kunder. Derfor er inbound marketing en meget effektiv strategi til at tiltrække B2B-leads af høj kvalitet og konvertere dem til kunder i din forretning.

Med inbound marketing er det slut med at “skubbe” kunder ind i jeres forretning med påtrængende push marketing såsom kold kanvas. Læs med og få svar på, hvordan den kolde kanvas moderne fætter ved navn inbound marketing griber salgsarbejdet an. 

Inbound marketing holder dine B2B-kunder til ilden

Med inbound marketing højner du andelen af leads, som konverterer i din forretning – fordi din kommunikation med kunderne altid er på pletten.  

Besøgende: Anonyme besøgende på din hjemmeside eller webshop, som endnu ikke har interageret yderligere med din virksomhed.

Leads: Kontakter, som har viste interesse i din virksomhed og dit produkt bl.a. ved at oplyse sin e-mailadresse f.eks. for at modtage din lead-magnet.

Kvalificerede leads: Kontakter, som, ud over at dele sin e-mailadresse, også har vist yderligere interesse i din virksomheds produkter f.eks. ved at interagere med dine e-mails.

Kunder: Der er nu indgået en salgsaftale med kunden, og salget betragtes som lukket.

Sådan virker inbound marketing

Inbound marketing er en strategi til at tiltrække og konvertere kunder i din forretning. I stedet for at opsøge kunder med for eksempel kold kanvas, så starter dit første møde med dine kommende kunder via inbound marketing i en mere behagelig og naturlig situation.

Tiltræk kunder – Det hele starter med dine kunders problemer. Den gode nyhed er, at du ikke selv skal spotte, hvem der har et problem, som dit produkt kan løse. De finder nemlig dig! Via din-lead annoncering eller relevant content på din hjemmeside, finder potentielle kunder frem til dig, og du opretholder kontakten til kunden ved at få hans e-mailadresse. Dén kan du gøre dig fortjente til med en relevant lead-magnet, som er attraktiv i forhold til din kundes situation. Via en Sleeknote pop-up på din hjemmeside eller med en lead-annonce i din kommende kundes feed på LinkedIn eller Facebook. Fordelen ved denne type af annonce er, at du bevarer kontakten til din kommende kunde, og at du kan salgsmodne ham igennem e-mails.

Uddan dine kunder – Med din potentielle kundes e-mailadresse i hånden har du en direkte hotline til dine leads via e-mail, hvor du kan uddanne og salgsmodne dem. Dét gør du gennem automatiske e-mails, som italesætter de problemer, dine kunder har, når de oplever et naturligt behov for dine produkter. Løser dine produkter flere forskellige problemer for dine kunder, kan du med fordel opdele dine e-mails i flere spor, så alle dine leads føler sig imødekommet. Via e-mails kan du i ro og mag uddanne dine kunder og lære dem, hvorfor de skal foretrække dine produkter fremfor andre. Samtidig positionerer du dig som ekspert indenfor dit felt og opbygger tillid til dine kommende kunder. Drypvist, og mail for mail, bliver dine kommende kunder klogere på (og mere vilde med) din forretning og dit produkt.

Konvertér & sælg – I dine e-mails fastlægger vi en række call-to-actions, som sikrer, at din kommende kunde er på rette vej. Måske skal han læse udvalgte guides på din hjemmeside, se en video på YouTube eller booke et møde med en konsulent. Alt efter om jeres produkt er et fysisk produkt eller en service, så er det vigtigt, at du vælger de rigtige call-to-actions. Du ved bedst selv, om en telefonkonsultation, en test eller et fysisk møde er nødvendig på jeres kunderejse. På denne måde kan potentielle kunder f.eks. selv booke en afklarende samtale med jeres konsulenter i jeres kalendersystem, året rundt og døgnet rundt. Og I har derfor altid varme leads på hånden.

Opfølgning/support – Inbound marketing stopper ikke, når din kunde har konverteret med et salg eller et kundemøde. Elementerne fra inbound marketing understøtter dine kunder i alle faser af salget, både før, under og efter. Efter din kunde har konverteret er det ofte relevant at indhente en anmeldelse, og/eller fortsætte uddannelsen af ham. Fortsat uddannelse af dine kunder understøtter deres fremtidige brug af dit produkt. Både for at de kommer godt i gang og vedligeholder produktet korrekt. Dermed sikrer du, at dine kunder er hjulpet godt på vej, og i langt mindre grad får brug for at kontakte jeres kundesupport. Ved at stille uddannelse og viden til rådighed til kunderne, fastholder du din ekspertposition og højner sandsynligheden for, at de vender tilbage til dig, hvis de får brug for et tilsvarende eller relateret produkt.

Videndeling får inbound marketing-hjulet til at spinne

Når du stiller den nødvendige viden og support til rådighed, så øger du sandsynligheden for at dine kunder:

1) Får en god oplevelse med dit produkt
2) Vender tilbage efter mere

Af denne grund afbilledes inbound marketing som et hjul fremfor en salgstragt. I hjulet er service efterfulgt af marketing og salg, som fører tilbage til service. Bemærk, at service, din ekspertise og videndeling, er kraften, som får inbound marketing-hjulet til at spinne. Ikke marketing eller salg.

 

Integrér med jeres CRM-system

Jeres e-mail marketing-system kan indhente data fra jeres CRM-system, såsom at kunden har lånt et demo-produkt, fået en farveprøve med hjem, eller at kunden har deltaget i et kundemøde. Det sikrer, at jeres kunder, helt automatisk, modtager e-mails, som passer til deres aktuelle stadie på kunderejsen.

Standardiseret: Jeres budskaber er ensartede på alle platforme og giver jeres virksomhed en troværdig fremtoning. Ligeledes kan indholdet genbruges til flere kunder.

Kontekstualiseret: Betyder at jeres kommunikation er tilpasset til jeres kunders virkelighed. Skræddersyet til situationen.

Optimeret: Al materiale optimeres løbende bl.a. med split-tests, og I kan tilføje nye spor, hvis I får nye produkter eller services i jeres sortiment.

Empatisk: Giv jeres kommunikation et menneskeligt touch med en tone-of-voice, som understøtter jeres virksomheds identitet og vision, og viser, at I forstår jeres kunders situation og udfordringer.

Personaliseret: Jeres e-mail flows tilpasser sig kundens data såsom navn, alder og kundens status i jeres CRM-system. Dermed får kunden indhold, som passer til hans stadie på kunderejsen.

Identificér salgsmodne leads med lead-scoring

Du har måske undret dig over, hvornår du skal sælge dit produkt? I inbound marketing identificerer du salgsmodne leads med lead-scoring. Lead-scoring er et pointsystem, hvor dine leads automatisk tildeles point på baggrund af deres adfærd. Det kan både være interaktion med dine e-mailflows og deres aktivitet på din hjemmeside. På denne måde kan både du og dit e-mailsystem identificere leads, som udviser den typiske adfærd for købsmodne leads. Afhængigt af dit produkt, så kan de købsmodne leads fortsætte i et skræddersyet salgs-flow i dit e-mailsystem, eller du kan tage direkte kontakt til dem, eventuelt telefonisk.

Lead-scoring foregår ved at du tildeler dine kunders adfærd værdi. Når en kunde har optjent en passende score, så vil han fremgå som et salgsmodent lead. Dit salgsteam vil nu præcis vide, hvem de skal ringe til i dag.