fbpx

Klaviyo sms marketing til ecommerce (også i Danmark)

sms marketing

Går du, ligesom mange andre, og venter på at Klaviyo sms lanceres i Danmark? Så har jeg godt nyt! Du kan nemlig integrere din sms marketing platform med Klaviyo, så dine sms’er oprettes og vedligeholdes i Klaviyo, selvom de udsendes af en sms marketing platform.

Sms marketing er kort, godt og lige ved hånden. Og det afspejler sig tydeligt i åbningsraten. Læs med, og få fordelene og mulighederne ved sms marketing serveret på et sølvfad.

Fordele ved sms marketing

Den helt store fordel ved sms marketing er, at modtagerne med stor sandsynlighed har deres mobiltelefon ved hånden. Derfor ser og åbner de fleste lynhurtigt din sms. Faktisk bliver sms’er åbnet af op mod 98% af modtagerne, og op mod 90% åbner endda sms’en inden for 3 minutter. Det er et stærkt udgangspunkt, hvis du sender relevante og veltilrettelagte sms’er – enten som kampagne sms’er og/eller som sms automation.

Sms automation

Din virksomhed har sikkert allerede godt gang i e-mail automation. Og sms marketing er en naturlig overbygning til din e-mail automation som endnu et effektivt værktøj til at sende relevante beskeder med god timing. Timingen er netop årsagen til at virksomheder oplever langt højere angagement på e-mail automation fremfor på sædvanlige nyhedsbreve. På samme måde kan du automatisere din sms marketing – faktisk med de samme segmenteringsmuligheder som i e-mailmarketing. Lad os se på tre eksempler på sms automation.

1. Tabt kurv sms

Du har måske allerede selv modtaget denne type sms, og ellers kender du den helt sikkert fra e-mail. En tabt kurv sms sendes til kunder, som er faldet fra i tjek out. Måske blev de afbrudt, eller måske blev de i tvivl om varen, var det rigtige valg. Under alle omstændigheder har kunden vist stærke købsintentioner, og du kan nemt bringe modtagerens tanker tilbage på produktet med en sms.

2. Tabt browsing sms

Denne sms befinder sig tidligere på købsrejsen end den foregående. Her er kunden fortsat i research fasen, hvor han eller hun undersøger, hvilket produkt han/hun vil have. Af samme årsag er det en god ide at trigge denne sms automation, når kunden har kigget på samme produkt flere gange. Nu ved du, at vedkommende er interesseret i produktet.

3. Prisen er faldet

Varen, du har kigget på, er faldet i pris. Er det en god nyhed, og kan man sende den i en sms? Ja! Det er oplagt. Kunder er generelt vilde med, at prisen falder. Med sms (og email) automation kan du målrette budskabet, så kunden får besked når produkter, som kunden tidligere har kigget på, er faldet i pris.

Kundeanbefaling

Påvirker kundeanbefalinger dine køb? Det gør de sandsynligvis. 82% af deltagerne i en undersøgelse tilkendegav, at de har foretaget en købsbeslutning baseret på en eller flere online kundeanbefalinger. Det er en god grund til at indsamle kundeanbefalinger, og hvorfor ikke gøre det med sms, for eksempel 10 dage efter kunden har gennemført sit køb.

Bemærk, at du kan sende en sms om kundeanbefaling uden at indhente samtykke til sms marketing, såfremt sms’en ikke indeholder markedsføring eller branding af din virksomhed.

Kan du sende sms’er fra Klaviyo i Danmark?

Ja! Officielt, så er Klaviyo sms endnu ikke kommet til Danmark, men du kan i stedet integrere dit sms marketing system med Klaviyo.

På denne måde opnår du næsten samme oplevelse, som hvis du sendte sms marketing direkte fra Klaviyo. Det betyder, at du kan opsætte og redigerer sms’er i Klaviyo, selvom sms’erne afsendes af din sms marekting platform. Smart, ikke? Det er nemmere at styre, og giver en meget nemmere vedligeholdelsesproces. Nu er du fri for at opsætte og vedligeholde sms’er på én platform, og sideløbende opsætte og vedligeholde e-mails i Klaviyo.

Du kender måske allerede en anden form for integration, hvor segmenter fra Klaviyo synkroniseres med segmenter på din sms marketing platform. Med en integration mellem Klaviyo og din sms marketing platform slipper du for at oprette segmenter i Klaviyo, som synkroniseres med lister og segmenter på din sms marketing platform. I stedet for kan du både styre segmentering, indhold og timing direkte fra Klaviyo.

Klaviyo sms integration

I nogle setups er du afhængig af at oprette segmenter i Klaviyo, som synkroniserer med segmenter på din sms marketingplatform. Det gør dit arbejde uoverskueligt, fordi dine e-mails er opsat i din sms marketing platform, imens din e-mail automation ligger i Klaviyo. Resultatet er, at du nemt mister overblikket, hvilket kan være fatalt for din afmeldingsrate. Modtager dine kunder sms’er og e-mails med kort frekvens, vil du sandsynligvis opleve høje afmeldingsrater.

Hvad koster sms marketing?

Prislejet pr. sms ligger typisk på 25 øre. Prisen pr. sms afhænger dog normalt af, hvor mange sms’er du sender. Jo flere sms’er du sender, jo billigere er prisen pr. sms. Bemærk, at en sms kan “tælle” som flere sms’er afhængigt af sms’ens længde, og om du medsender et billede (mms).

Ønker du mulighed for to-vejskommunikation med dine sms-modtagere, kan du tilkøbe et “virtuelt telefonnummer”, som dine modtagere kan besvare dine sms’er på.

Sådan indhenter du telefonnumre til sms marketing

Sms marketing er permission marketing ligesom e-mail marketing. Det betyder, at modtagerne skal give eksplicit samtykke til at modtage sms marekting fra dig. Har du indsamlet e-mail adresser, og har du fået kundernes mobilnummer i tjek out, så giver det dig ikke tilladelse til at sende sms’er til kunden.

Samtykket skal derimod være eksplicit. Det betyder, at det i tilmeldingsprocessen tydeligt skal fremgå, at kunden takker ja til at modtage sms marketing fra dig. Det fremgår af markedsføringslovens § 10, stk. 1, som også kaldes spamforbuddet. Tilsagnet skal være frivilligt, informere og specifik. Det betyder, at tjekboksen til “tilmeld sms marketing” ikke må være afkrydset på forhånd, og at samtykket skal foregå på en informeret grundlag. Dvs. med information om hvad man siger “ja” til at modtage (fx rabatter, inspiration og markedsføring), og fra hvem (fx fra virksomhed X).

Selvom du ikke må sende markedsføring uden samtykke, så har du alligevel lov til at sende en sms, hvor du opfordrer kunden til at afgive en brugeranmeldelse. Det skal dog (lige som ved e-mailmarkedsføring) altid være muligt at afmelde yderligere henvendelser.

Er sms marketing fremtiden?

Sms marketing er en opgradering af din markedsføring – hvis du bruger det klogt. Relevans og timing er afgørende for at du opnår gode resultater med sms marketing. Sender du sms’er i tids og utide (og for mange), så bliver modtagerne trætte af dine sms’er og afmelder sig. Derfor skal du nøje udvælge hvilke tidspunkter, du vil sende sms’er på, for at sikre at dine modtagere ikke kører død i dem.

De samme principper, som gælder for e-mailmarkedsføring, kan overføres til sms marketing. Du kan sende flere og hyppigere beskeder til engagerede modtagere, imens andre modtagere foretrækker at høre fra dig med lavere frekvens.

Når du segmenterer din sms markedsføring imødekommer du modtagernes engagementsniveau, og sikrer et lavt afmeldingsniveau. Som ved e-mailmarketing kan du ikke undgå, at nogen afmelder sig. Det vigtigste er, at du holder øje med dine afmeldingsrater, og lærer, hvor og hvornår du skal sende sms’er.