Driller Mailchimp og Zapier, eller er du stødt på en udfordring i Klaviyo, som giver dig hovedpine? Måske skulle du overveje at få en virtuel assistent.
Hverdagen i en virksomhed er fyldt med små virtuelle opgaver, som er effektive og tidsbesparende, når først de kører. Uanset hvilket genialt program, du anvender, kan du dog løbe ind i udfordringer, når du skal have opsætningen på plads.
Står du og overvejer at få en virtuel assistent til at lette din hovedpine? Mangler du en til at løse opgaver, som rimer på nyhedsbreve og e-mailmarketing? Så overvej, om du skal få en e-mailmarketing specialist til at løse opgaverne for dig i stedet for.
Hvad er en virtuel assistent?
En virtuel assistent er et vidt begreb, som dækker over en online superbruger, som redder dig fra mange virtuelle hovedpiner. For eksempel når du skal opdatere hjemmesiden, skrive et nyhedsbrev, skriv opslag på sociale medier, udgive blogindlæg eller noget helt femte.
Står disse opgaver på din daglige to-do liste, så har du sandsynligvis god gavn af en virtuel assistent. Derudover fungerer en virtuel assistent ofte også som koordinator, som holder overblikket og koordinerer opgaverne mellem projektets bidragsydere.
Skal du opdatere eller opsætte et avanceret e-mail automation setup, eller løse andre specialiserede opgaver, så kan det være en fordel for dig at bruge en specialist til opgaven. Forhør dig altid, om en virtuel assistent kan løse netop de konkrete opgaver, du har i tankerne, inden du booker hende til opgaven.

Hvilke opgaver kan en virtuel assistent løse?
En virtuel assistent, er en assistent, som kan løse mange typer af opgaver for dig – fra tekstforfatning til koordinatoropgaver og meget mere. De kan agere ghost writers på din blog, og bidrage som community manager på dine sociale medier.
En virtuel assistent løser typisk følgende opgaver:
- Skrive blogindlæg
- Nyhedsbreve
- Basal SEO-optimering
- Opdatere hjemmeside
- Vedligeholde sociale medier
- Ghost writing.
Alle, som vedligeholder en Instagramprofil, ved, at det at administrere et vellykket og interessant feed med flotte billede og egenproducerede stories kræver mere, end man regner med. Fra planlægning til eksekvering af både billeder, tekst og video. Her er mange virtuelle assistenter og SoMe-managere os andre overlegne. Måske fordi de kender Instagram som deres egen bukselomme.

På samme måde kræver det en vedholdende indsats at opretholde et interessant nyhedsbrev eller et altid-inspirerende feed på din blog. Her er det en stor hjælp, når nogen tager ansvaret, og tænker tre og 12 måneder frem og både planlægger og eksekverer virksomhedens indhold.
Tilmed er en virtuel assistent faktisk ofte “virtuel”. Det betyder, at mange af dem arbejder online – uafhængigt af tid og sted – og at online kontakt med dig er alt hvad de behøver for at gøre et godt stykke arbejde for din virksomhed.
Er en virtuel assistent den rette til at løse (alle) dine opgaver?
En virtuel assistent er en som kan løse en bred vifte af generelle opgaver, men som ikke nødvendigvis er specialist indenfor alle sine arbejdsområder – hvilket er helt forståeligt.
Har du brug for at få løst en specialiseret opgave, så kan du overveje at finde en specialist indenfor den pågældende opgavetype. Det kan være e-mail markedsføring, hvor der skal laves e-mail automation, måske i et omfangsrigt setup, hvor flere e-mailflows skal arbejde sammen.
Her har e-mailmarketing specialisten et forspring, fordi hun bruger al sin arbejdstid i de pågældende systemer. Derudover har hun specialiseret viden og erfaring med denne type af opgaver.
Generalisten og specialisten arbejder godt sammen
Som du sikkert har oplevet, så opstår magien for alvor, når generalister og specialister arbejder sammen. Den ene er ikke noget uden den anden. Alligevel vil du ofte opleve, at du skal vælge mellem, om en generalist (måske din virtuelle assistent) eller en specialist skal løse en konkret opgave.
Vores erfaringer som specialister (og konsulenter) er, at nogle opgaver løses bedst in-house – og at andre opgaver er værd at outsource til en specialist. Dermed sparer I mange timers arbejde og frustration, imens I bevarer det store overblik.
Særligt tekniske og omfangsrige opgaver oplever mange virksomheder stor tilfredshed med at outsource. Det kan være fordi de slipper for tidskrævende detalje-nusseri i et system, som de kun sjældent arbejder i, og derfor heller ikke er superbrugere i.
Fordele ved at vælge en specialist
- Dybdegående forståelse indenfor fagområdet
- Timebaserede priser, du betaler kun for de timer, specialisten bruger på opgaven.
- Du får en med mange års erfaring, som kender smutvejene
- Superbrugerkendskab til de anvendte systemer
En god middelvej er, at I tilknytter en fast specialist, som fungerer som jeres teams forlængede arm og træder til ved behov. På denne måder bevarer I overblikket in-house, samtidig med at I har adgang til ekspertviden og -erfaring, når behovet opstår.
Men en fast tilknyttet specialist, får I en hjælpende hånd, når I har brug for det. Samtidig kan I løbende styrke jeres eget systemkendskab og kompetencer in-house. Jeg giver selv tilbagevendende kunder en god pris med et klippekort, som kan bruges i klip á 15 min. eller mere efter behov.
Vil du have en e-mail specialist med på holdet?
Står du og mangler en specialist inden for e-mailmarkedsføring i dit team? Du er du velkomment til at booke et gratis og uforpligtende møde. Her vil du vil få svar på, hvordan jeg kan understøtte din virksomheds e-mailmarkedsføring – fx i samarbejde med jeres team.