fbpx

Markedsføring af webshop: Undervurdér ikke e-mail marketing og nyhedsbreve

E-mail automation, Nyhedsbreve

Der findes rigtig mange måder at markedsføre din webshop på. Spørgsmålet er, hvilke medier og platforme, som giver dig de bedste resultater. I denne artikel vil jeg give mit svar på, hvordan e-mail marketing kan understøtte dit salg og din webshop markedsføring – næsten uanset hvilken målgruppe du henvender dig til.

Du skal ikke markedsføre din webshop på alle medier

Det er en fristende tanke, at du opnår det bedste resultat, når du markedsfører din webshop på alle platforme og medier. Det lyder bekvemt og skudsikkert, men det er det ikke. At være til stede overalt er ikke en nem løsning, medmindre du har et meget, meget stort budget.

Når du spreder din markedsføring, og dit markedsføringsbudget ud, bliver din markedsføring for tynd til at skabe en effekt. Det betyder, at modtagerne af din markedsføring ikke reagerer på den, fordi den er sporadisk og usammenhængende. Min anbefaling er, at du satser dit markedsføringsbudget på de platforme og/eller medier, som du har bedst erfaring med, eller som du med størst sandsynlighed vil få succes med.

Gør dit forarbejde, og undersøg, hvilke målgrupper og segmenter der er bedst repræsenteret på de forskellige medier. Når du ved det, kan du svare på, hvor du kan påvirke din målgruppe med din markedsføring. Markedsføring af en webshop er ikke en onesize-fits-all løsning, men afhænger af din målgruppe.

Skal du markedsføre din webshop med e-mail marketing?

Lad os se på, om du skal markedsføre din webshop med e-mail automation og nyhedsbreve.

E-mail marketing er en meget omkostningseffektiv form for markedsføring, fordi du med få midler kan opnå gode resultater. E-mail markedsføring har en gennemsnitligt ROI på 36 kroner. Det betyder, at hver gang virksomheder investerer 1 krone i nyhedsbreve eller e-mail automation, så tjener de gennemsnitligt 36 kroner. E-mail marketing bliver derfor ofte omtalt, som den mest profitable markedsføringskanal.

Desuden skaber e-mail marketing et højt engagement. Studier viser, at 4% af dine webshopbesøgende, som har klikket sig ind på din webshop via e-mail, køber noget i din webshop. Tilsvarende tal for besøgende, som kommer direkte fra Google er 2,5%, imens det kun er 0,6%, som kommer direkte fra dine sociale medier, som køber i din webshop.

I en undersøgelse fra 2021 tilkendegav 77% af alle deltagere (uanset alder), at de foretrækker e-mail marketing fremfor permission marketing på for eksempel Facebook eller YouTube.

Dine kunders indbakker er derfor – i langt de fleste tilfælde – en god platform til at markedsføre produkter i din webshop.

Kan du markedsføre din webshop med e-mail marketing til unge?

Du tænker måske, at det kun er voksne mennesker, som læser e-mails. Det passer heldigvis ikke. I en undersøgelse angav 25% af personerne i alderen 18-24 år, at de tjekker e-mails som det første om morgenen, når de vågner. Ofte før de står ud af sengen. Samme studie viser, at millennials tjekker e-mails flere gange om dagen, for eksempel imens de spiser, ser TV eller laver andre ting.

Et studie fra 2016 viser desuden, at millennials, efter deres egen vurdering, er 63% mere tilbøjelige til at lade kommercielle e-mails påvirke deres købsbeslutning. De 18-34- årige i undersøgelsen mente, at e-mails påvirker 26% af deres købsbeslutninger. Til sammenligning mente de 35-årige og derover, at e-mails kun påvirker 16% af deres købsbeslutninger. Undersøgelsen er fra USA, men tallene forventes at være tilsvarende i Danmark.

Det korte svar er derfor, ja, du kan også bruge e-mail marketing målrettet 18-35-årige, men kvaliteten af din e-mail marketing er afgørende. 70% af alle deltagere i undersøgelsen tilkendegav, at irrelevante eller flere enslydende e-mails efter hinanden irriterer dem. Kvalitet er derfor et nøgleord, når du laver e-mail marketing eller content marketing til alle målgrupper.

Markedsfør din webshop med e-mail automation

E-mail automation styrker alle dine øvrige marketingtiltag. Det skyldes, at e-mail automation er trigger-baseret og udsendes, når nyhedsbrevsmodtagere har udført centrale handlinger på din webshop. Når din markedsføring er situationsbetinget, bliver den mere relevant og opnår et højere engagement. Faktisk op til 50% højere engagement end almindelige nyhedsbreve, som udsendes fx en gang om ugen.

Centrale e-mail automations for webshops:

  • Velkomst-flow: Introducér din virksomhed for nye modtagere
  • Browse abandonment: Re-target kunden med produkter, hun har besøgt i webshoppen
  • Tabt kurv: Mind kunden om, at hun har efterladt varer i kurven
  • Price-drop: Fortæl kunden, at en vare, hun tidligere har kigget på, er på tilbud
  • Back in stock: Giv kunden besked om, at en vare, som tidligere var udsolgt, er tilbage

Hver e-mail automation understøtter et touch point på kunderejsen. På samme måde kan du sikre, at kunden automatisk hører fra dig, hvis hun ikke har købt noget i 6 mdr. Det kræver selvfølgelig, at din webshop er integreret med dit e-mail marketingsystem.

Tænk på e-mail automation som et supplement til din øvrige markedsføring, og ikke som en erstatning.

Kan du markedsføre din webshop kun med e-mail marketing?

Selvom e-mail marketing gang på gang er udnævnt som den mest profitable form for markedsføring, så kan den sjældent stå alene. Mange virksomheder bruger annoncer på Facebook og Instagram til at indsamle e-mailadresser. Det skyldes, at e-mail marketing er permission-marketing.

Det betyder, at du skal indsamle tilladelse, før du må sende nyhedsbreve og e-mail automations til nogen. Til dette formål er lead-annoncering, hvor du kan tilmelde dig et nyhedsbrev, uden at forlade Facebook eller Instagram, meget effektiv. Heldigvis er lead-annoncer ikke den eneste måde, du kan indsamle tilladelser til e-mail markedsføring. En pop up eller slide in på sin webshop er en effektiv måde at indsamle e-mailadresser på alle dem, som allerede har fundet vej til din webshop.

Opsæt en uimodståelig pop up eller en slide-in

Et rigtig godt sted at indsamle fremtidige kunder er selvfølgelig blandt dem, som allerede besøger din webshop. Når først en potentiel kunde har fundet vejen til din webshop, vil du helst kunne sende ham eller hende en e-mail efterfølgende. Dén kan du få fingrene i ved at have en uimodståelig pop up eller slide-in.

Giv gerne en e-bog eller en rabatkode i bytte for din nye modtagers e-mailadresse. Test dig frem til, hvad dine kunder responderer bedst på fremfor at gætte. Vil du hurtigt i gang med at indsamle e-mailadresser i en pop up, kan du starte med at give en rabatkode til nye modtagere. Det er hurtigt at sætte op, også er du allerede godt i gang.

Gør din webshop markedsføring interessant med content marketing

Jeg håber, jeg har overbevist dig om, at du skal integrere e-mail marketing i din webshop markedsføring. Men bliver du i tvivl om, hvad du skal skrive i dine e-mails? Det forstår jeg godt.

Det kan være trættende at skulle finde “nyheder” man kan sende i sit nyhedsbrev hver uge. Den gode nyhed er, at nyhedsbreve ikke er underlagt de samme strikse nyhedskriterier som aviser og nyhedsudsendelser i radio og TV. Du behøver ikke fortælle om noget nyt hver gang. Relevans er derimod langt vigtigere.

For at finde relevant indhold til nyhedsbreve kan du lade dig inspirere af content marketing. Nu skal du ikke finde på noget nyt hele tiden, men noget som er relevant for din målgruppe. Du kan hjælpe dem med at finde de rette produkter ved at uddanne dine kunder i dit produktsortiment. Du kan også hjælpe dine kunder med at bruge dine produkter med guides, tips og inspiration.

Vil du henvende dig til dine kunder tidligere i købsprocessen kan du skrive om de udfordringer, som dine kunder typisk har, når får brug for dit produkt. Del din ekspertviden, og vind dine kunders tillid, så er de mere tilbøjelige til at købe produkter i din webshop – fremfor hos din konkurrent.

Har du brug for hjælp til markedsføring af din webshop?

Book et gratis, uforpligtende møde med mig, og lad os tale om, hvordan du kan bruge nyhedsbreve og e-mail automation til at markedsføre din webshop.