Personlig træner? Få nye kunder uden at røre en finger med e-mail automation

E-mail automation, Nyhedsbreve, Personlig træner

Du ved, hvordan man får selv den største sofakartoffel i form, men hvordan finder denne sofakartoffel dig? De fleste personlige trænere fokuserer deres markedsføringsindsats på sociale medier som Instagram og Facebook – ikke ondt ord om det, men det kan gøres nemmere og mere effektivt med e-mail automation. Her er fem eksempler på, hvordan e-mail automation kan få din butik til at vokse.

Men først skal vi lige have styr på, hvad e-mail automation er for en størrelse. Kort sagt, kan man sige, at e-mail automation sætter dine e-mails på autopilot, så du ikke skal rode med dem hver dag. Man opsætter en række e-mails, der bliver sendt ud til dine kunder, som perler på en snor – et såkaldt flow.

1. Få flere kunder

Som du nok allerede ved, så er det hårdt arbejde at fastholde kundernes interesse og holde sig top of mind. E-mail automation giver dig muligheden at sætte din markedsføringsindsats i system. Et godt sted at starte er som regel et velkomst flow, der byder din nye kunde velkommen i butikken. Efter den første velkomstmail, er det vigtigt, at du holder gang i kontakten – dine kunder er nemlig mest engageret, når de lige har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Hold dem derfor engageret med endnu en mail efter velkomstmailen. Og så kører flowet. Så kan du fokusere på, hvad du gør bedst – at få folk til at stå kniv skarpt. Så skal e-mail automation nok gøre resten!

2. Fasthold kundernes opmærksomhed

Markedet for personlig træning er kun på vej en vej og det er op, hvilket naturligvis er dejligt, men det gør også konkurrencesituationen endnu hårdere. Der kommer hele tiden nye konkurrenter på markedet. Derfor er det vigtigt, at du ikke mister dine kunder lige før de køber en vare i din butik. Med et retargeting flow kan for eksempel samle de kunder op, der har lagt en vare i kurven, men ikke afsluttet købet (det sker oftere end man tror). Et retargeting flow aktiveres automatisk, når en kunde forlader din hjemmeside med en vare i kurven. Når det sker, så er det vigtigt at følge op på kunden og undersøge, hvorfor vi ikke nåede hele vejen til et køb – har kunden brug for mere information fx?

3. Samle gamle kunder op igen

Du kender det nok: Du har haft et forløb med en kunde, det er gået godt, men efter et stykke tid, hører du ikke fra kunden mere. Dette kan have tusinde årsager, oftest er det så simpelt, at kunden har glemt dig og det er selvsagt dårligt for din forretning. Med et såkaldt ”win back” flow, kan du samle dine kunder op uden at røre en finger! Lad kunden vide, at du savner dem og gerne vil gøre noget for at vinde dem tilbage. Det kan fx være med en rabatkode på kundens næste køb i din webshop.

4. Ønsk dem tillykke med dagen!

En af de mest lavt hængende frugter til at skabe en god relation til dine kunder, er at huske deres mærkedage. Det kan være deres fødselsdag, årsdagen for dem, som er kunde i din butik eller, at de har nået et mål i deres træning – send dem en automatisk mail og ønsk dem tillykke med dagen. Du kender det fra dig selv – man bliver sgu glad, når folk viser interesse for dit liv.

5. Holde dine kunder motiveret

En kunde, der ikke er motiveret til at træne, er en dårlig kunde i din butik – derfor er en af dine fineste opgaver at holde kunderne på tæerne og klar til at give den en skalle. Det kan for eksempel gøres med et godt tilbud til dine mest loyale kunder, send dem f.eks. en giveaway eller en rabatkode til din webshop – det virker næsten hver gang!

Er du personlig træner og har brug for at få sat din markedsføring i system med e-mail marketing, så book en uforpligtende samtale hos os nu. Ellers kan du få mere inspiration til e-mail markedsføring på vores blog.