Giv dine kunder et lille, venligt puf i den rigtige retning med nudging

E-mail automation

Nogle kunder har brug for et lille skub eller ”nudge” videre i deres kunderejse og det skal du give dem. Få hjælp til, hvordan du med nudging kan hjælpe dine kunder videre mod et køb.

Man kan hurtigt forklare, hvad nudging er, ved at bruge børn som eksempel. De fleste forældre har prøvet, at barnet ikke vil spise sin aftensmad op. Hvad gør man så? Man fortæller dem, at Arnold Schwarzenegger altid spiser sin aftensmad op og hvis de vil blive lige så stærke, som han er, så er det nok en god idé, at de også spiser op. Det pædagogiske greb kan du også bruge på dine kunder ved at forklare dem, hvordan dit produkt kan løse deres problemer.

Den lille klokke
Som virksomhed søger man ”the nudge effect”. Den opnår man med kvalitets content, der interesserer modtageren og hårdt arbejde, det tager tid for modtageren at opdage, at du rent faktisk har noget interessant at fortælle dem – når de opdager det, så har du deres udelte opmærksomhed. Man kan sige, at der ringer en lille klokke i modtagerens hjerne, når du sender en interessant e-mail til dem. Og hvordan når du så derhen? Det vigtigste er, at man ikke fokuserer på at sælge et produkt til dem. Hvis man kun bruger sine e-mails til hardcore salg, så gider kunderne ikke læse dem. Det handler mere om at opbygge dit brand og få udbrede kendskabet til brandet. Så kommer salget senere.

ÅBN MIG!
Et godt sted at starte, hvis du skal begynde at nudge dine kunder, er emnelinjerne i dine e-mails. De skal lokkes til at åbne din e-mail. Hvis du skriver uinteressante emnelinjer eller genbruger den samme emnelinje for ofte, så bliver dine e-mails ikke åbnet og din markedsføringsindsats er spildt. Hvis du ikke bruger tid på at skrive gode emnelinjer og producere godt content til dine e-mails, så gider dine kunder heller ikke bruge tid på at læse dem.

Den glemte kurv
Du kender nok, at nogle af dine kunder falder fra på deres kunderejse. Det kan ske for selv den bedste, men det skal selvfølgelig undgås, hvis det er muligt. Her kan det være utrolig effektivt at bruge nudging på kunderejsen. Lad mig give dig et eksempel: En kunde har vist interesse for et produkt, været inde og kigge på produktet og måske downloadet noget content eller information omkring produktet. De har måske endda lagt produktet i kurven, men så dør interessen desværre. En undersøgelse viser, at 75% af besøgene på webshops har forladt en hjemmeside med en vare i kurven. Det skal vi have stoppet.

Nu skal de nudges tilbage på deres kunderejse. Dette kan gøres ved at sende dem en e-mail og høre om de har brug for mere information omkring produktet eller i visse tilfælde kan man tilbyde dem en rabat på de givne produkt. Det kan lyde banalt, men det virker rent faktisk!

Det er dog ikke magi
Der er utroligt meget at vinde ved at bruge nudging, men sort magi er det ikke. Der er nogle faldgruber, man skal være opmærksom på, når man går i gang. Nudging kan fremstå bedrevidende, hvis det bruges forkert og det skal for alt i verden undgås. Nudging handler om at guide kunden i den rigtig retning, ikke at beordre dem rundt i manegen.

Man kan lede hesten til truget..

En anden ting, man skal være opmærksom på, er at nudging ikke er den hellige gral indenfor salg og marketing. Når det virker, så er der stadig et stykke vej til et salg. Du kan lede dine kunder hen mod produktet og give dem al den information, de har brug for, men du kan ikke tvinge dem til et køb. Nudging skal ses som en del af din markedsføring- og salgs strategi, ikke hele din strategi.

Vil du i gang med at nudge dine kunder frem til et salg, så book en afklarende samtale hos os i dag! Ellers kan du finde mere inspiration til e-mail markedsføring på vores blogside.