E-mail automation – hvad kræver det egentlig?

Content, E-mail automation, Segmentering

Du har sikkert hørt en masse om e-mail automation og hvor smart det er. Du får sikkert også en masse mere eller mindre relevante e-mails i din indbakke hver dag, men hvad kræver det at sætte sådan et maskineri op?

Først skal man indstille sig på, at man får det ud af e-mail marketing, som man putter ind i det. Hvis man behandler det som en spam maskine, så får du ikke andet end frustration og ligeglade kunder ud af det. Hvis man derimod angriber opgaven strategisk og velovervejet, så kan du få en direkte linje til dine kunder.

Hvem er mine kunder?

For det første, skal man vide, hvem man vil have fat i – hvem er dine kunder, hvilke informationer eller produkter er de interesseret i og hvordan får du deres opmærksomhed?

Også kaldet segmentering. Dette er et af de vigtigste skridt, når man giver sig i kast med e-mail marketing. Hvis du ikke har styr på segmentering, så kan du lige så godt råbe ud af vinduet.

Når du har identificeret din målgruppe, skal du skabe et såkaldt flow til de forskellige segmenter. Flows er en række e-mails, segmentet modtager på forskellige tidspunkter i deres kunderejse. For eksempel, laver du en specifik e-mail til segment nummer 1, når de har købt noget i din butik. Nu skal du igen sætte dig ind i segmentets hoved og finde ud af, hvordan fastholder jeg nu segmentets interesse i min butik? Hvad vil kunden vide mere om og hvilke produkter skal jeg nu vise dem?

Content er stadig king..

Sådan et flow varierer i længde – det kan være 2 eller 10 mails. Det man skal opmærksom på er, at for hvert segment, man laver skal der produceres 2 eller 10 mails, så hvis man har 2 segmenter, der hver skal modtage 10 mails, så skal man producere 20 mails. Det er en hulens masse content, der skal produceres. Enten skal du selv i gang med de store arbejdshandsker på eller også skal det uddelegeres.

Teknikken skal også spille

Du er næsten i mål – du har identificeret dine målgrupper, du har lavet dine flows og alt dit content er i hus, så nu skal det “bare” ud til kunden. Det er her, hvor e-mail automation adskiller fra bare at sende en masse mails ud fra din virksomheds e-mail konto – det skal sættes i system.

Her til skal du bruge en platform. Det kan være Mailchimp, ActiveCampaign eller en af de mange andre platforme på markedet. Hvis du ikke får sat dine e-mails i system, så ender det hele i glemmeskuffen og det ville være et forfærdeligt spild af tid.

Din kunders udelte opmærksomhed kommer man altså ikke sovende til. Du kan kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan du fanger dine kunders opmærksomhed her.

Hvis du har brug for hjælp til at få dit eget e-mail automation op og køre, så kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev og få fire automation flows, som booster dit salg her. Ellers kan du få mere inspiration til e-mail markedsføring på vores blogside.